Gå til innholdet

Etikk i barnehagen

Mål:
Mål med kurset er å øke kunnskap om etikk og profesjonsetisk plattform som har betydning for kvaliteten i barnehagen.
 


Barnehagen skal møte hvert barn med tillit og respekt. FNs barnekonvensjon er radikal i forhold til tradisjonell oppdragelsespraksis, og krever en ny voksenrolle i hjem, barnehage og skoler. Dette krever etisk bevisste ansatte i barnehagen. 

Utdanningsforbundet har laget en profesjonsetisk plattform som gjelder for alle barnehagelærere. Plattformen er profesjonens felles grunnlag for et målrettet arbeid med å videreutvikle etiske bevissthet. 

Ansatte i barnehagen skal utøve felles, systematisk refleksjon over barnehagens samfunnsmandat.  og over hvordan våre verdier, holdninger og handlinger kommer til uttrykk i arbeidet med alle barnehagebarn lek, læring og danning.

Herunder vil det bli satt fokus på følgende:  

  • Hva er yrkesetikk og hva betyr det å arbeide i barnehagen
  • Øke bevissthet rundt personalets egne verdier, holdninger. 
  • Hvordan arbeide i prosesser for å videreutvikle etisk bevissthet i barnehagehverdagen
  • Etiske dilemma oppstår i barnehagen - hvordan kan ansatte være hverandres «vaktbikkje» for å arbeide for barnets beste?

​Kursholder foretar en liten spørreundersøkelse før kurset, som omhandler etisk bevissthet i personalgruppen.

 
Oppdatert