Barnehagen som læringsmiljø og danningsarena
På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet deltok 6 fylker i prosjektet i perioden 2011 - 2012.
Last ned rapporten (pdf)
Pilotprosjektet gir oss mer kunnskap om de voksnes rolle i barnehagen, og betydningen de voksne har for barns trivsel, utvikling, læring og danning. Det har bidratt til å klargjøre hvordan danningsbegrepet kan forstås i barnehagens praksis.
11 barnehager i kommunene Melhus, Rennebu, Ørland og Trondheim deltok i Sør-Trøndelag. På fylkesnivå har prosjektet vært organisert som et samarbeid mellom Fylkesmannen, barnehagemyndighetene, barnehagene og DMMH.
Prosjektleder på DMMH: Prorektor for FOU og oppdrag
Ingar Pareliussen.
De andre fylkene som deltok var Troms, Hordaland, Hedmark, Vestfold og Østfold.
Erfaringene fra prosjektet er samlet i tre artikkelsamlinger.