Gå til innholdet

Det første du må gjøre er å kjenne igjen stresset

Velkommen til eksamensboost.
- Vi håper at studentene vil senke skuldrene litt, smiler rådgiver Marit Rønning Lund i Sit. - Eksamen er ikke så farlig som folk vil ha det til. 

Marit

Sammen med Study Trondheim, Velferdstinget, studentprestene og NTNU arrangerer Sit eksamensboost for 2. år på rad. Boosten er et tilbud til alle studenter som er medlem av studentsamskipnaden. Avsparket gikk på Dragvoll, og boosten arrangeres også på Gløshaugen og på Prinsen kino. 

- Vi snakker litt om motivasjon, konsentrasjon og feil man gjør når man har det travelt, fortsetter hun. - Det er ikke nå du bør bruke tid på storrengjøring av hybelen. 

5 miniforedrag tar opp alt fra søvnvansker til prokrastinering og introduserer studentene til gode og dårlige måter å puste på.
 
stressøvelse

Helsesøster Kristin Fredriksen fra Sit fortalte at det er store forskjeller på hvor mye søvn man trenger. Det viktigste er ikke timeantallet, men kvaliteten på søvnen. - Er du opplagt dagen etterpå har du fått nok søvn. 

Hun kunne også berolige de ca 50 fremmøtte studentene med at det ikke er så farlig om man sover dårlig natta før eksamen, det er helt normalt å sove dårlig før en eksamen.

- Du må være bevisst på hvordan du blir når du blir stressa, råder Sits rådgiver Mikkel Berg Strømstad. - Ta det som et tegn du kan gjøre noe med. Ved å finne årsaken kan man fjerne kilden til stresset.

Mikkel

Morten Carlson fra NTNU Karriere anbefaler studentene å gjøre noe hyggelig i eksamenstiden. Han la frem flere tips til hvordan man skal jobbe både i eksamensperioden og under eksamen, blant annet at man må ta pauser under lesingen, og man må fjerne tidstyver.

 - Jobb variert under forberedelsene, løs tidligere pensumoppgaver, lag kollokviegrupper, flashcards, tankekart. Man husker bedre når man jobber variert, og det er lettere å ikke bli lei, sier han til studentene.

Det er lett å miste motivasjonen under eksamensforberedelsene. - Men den kan vekkes igjen, er den gode nyheten fra studentprest Birthe A. Gresseth. - Tenk på hvorfor du valgte dette studiet. Avslutt dagens økt mens du er i flyt, så er det mye lettere å starte på igjen dagen etter. Hun anbefaler å finne noen å jobbe sammen og sette seg smarte mål som ikke er uoppnåelige.

mål

Marianne Karlsen, rådgiver fra Sit, avsluttet boosten med 10 nyttige tips. Og det trøstende budskapet: - Husk at du er god nok - den perfekte student finnes ikke.

marianne


Vil du ha flere tips? Møt opp på Gløshaugen S5 (Stripa), torsdag 27. april kl. 09:00 - 10:30 eller på Prinsen kino, sal 2 fredag 5.mai kl. 09:00 - 10:30.
Oppdatert