Gå til innholdet

Har du kontroll på din egen tidsbruk?

Bli med på Sits tidsmestringskurs. 
Er sjansen for at du får en master i prokrastinering større enn at du får bachelorgraden i mål? Blir tiden din oppspist av jobb og verv og utdanning og trening og insta og ønsker og krav fra alle rundt deg? 

Da er det kanskje på tide å melde seg på kurs i tidsmestring i regi av Studentsamskipnaden Sit. I et lyst lokale på Gløshaugen har det samlet seg flere studenter fra forskjellige studiesteder. Noen har vært aktive i studentpolitikken, andre jobber halv tid, de deltar i linjeforeninger og andre frivillige aktiviteter. Felles for dem er ønsket om å få hjelp til å planlegge tiden sin bedre.

Studentene ønskes velkommen av rådgiver Marit Rønning Lund, som kan fortelle at kursene springer ut fra Helse-trivselsundersøkelsen blant Trondheimsstudentene fra 2004-05. Ut ifra denne undersøkelsen opprettet Sit Råd flere kurs.

Vebjørn Sletta, informatikkstudent med flere verv, forteller hvorfor han har meldt seg på kurset. -  Jeg har en veldig stressende hverdag. Det er mye å gjøre og lite som blir gjort fordi dagene går med på å bekymre meg over alt jeg må gjøre. Jeg vil ha hjelp til ikke å være så stressa hele tiden, jeg blir veldig uorganisert av det.

På kurset får Lund studentene til å ta en nøye gjennomgang av hvordan de faktisk bruker tiden sin. Hun tipser om å føre studiedagbok, der både planene for dagen og eventuelle hindringer blir notert. Studentene blir også utfordret til å komme med forslag til hva som kunne ha hjulpet dem til å holde fokus på studiene. 

Et halvt år etter kurset mener Sletta at han har litt mer kontroll på ting og litt mer overskudd enn det han hadde tidligere.

- Etter kurset har jeg blitt mer bevisst på tidsbruk og eventuelle tidstyver. Om jeg har bedre tid vet jeg ikke, men jeg prøver å planlegge så det i hvert fall føles som om jeg har bra tid til det jeg driver med.

Det mest nyttige på kurset var å lære å prioritere. Og det å planlegge fritid mellom det du gjør for ikke å bli utbrent. Jeg har også skaffet meg en almanakk for å ha bedre oversikt

Sletta oppfordrer gjerne andre studenter til å ta et tilsvarende kurs. Selv sitter han igjen med disse rådene:  

- Skriv ned alt du har å tenke på, både konkrete ting du må gjøre, men også generelt ting som plager deg og gir deg mye stress. Det hjelper å få skrevet ned og satt ord på ting. Prøv deretter å prioriter det du må gjøre. Også ta en ting av gangen. Multitasking gjør deg sannsynligvis mer stresset.


Sit tilbyr flere typer kurs som omfatter blant annet både fysisk, psykisk og seksuell helse, 
Oppdatert