Gå til innholdet

"Tell til 13 mens du hopper som en frosk"

Studentene på DMMH har arrangert Matematikkdager for engasjerte barnehagebarn.
Barna har fått prøve seg på forskjellige aktiviteter, mens studentene bygde opp hvert sitt klasserom som sitt eget lille matematiske univers. 

En av studentgruppene hadde laget et gigantisk paradis der barna fikk forskjellige oppgaver underveis. Midt i rommet bodde matteharen, som ga barna forskjellige oppgaver og utfordringer.

matematikkhare
 
"Tell til 13 mens du hopper som en frosk." "Finn 2 store ting i rommet." "Hent 6 ting." Barna kastet terning og hoppet og løp seg gjennom det store rutenettet.
 
paradis

På dramarommet fikk barna en øvelse i to- og tredimensjonal tenkning, en øvelse som de forstod lett. Først tegnet barna ulike former, deretter skulle de tegne en portal med de samme formene. Baard Woldvik og Vilde Garte var imponert over innsatsen til barna. - Det er kjempeartig å se hvor effektive de er, sier Garte. De får så mye ut av så lite. Det er flott å se hvordan de undrer seg.

 - Det er ikke bare enkelt å snakke om former med barn, mener Woldvik. - Ofte er det sånn at jo enklere noe er jo vanskeligere er det å formidle. Dette er både interessant og lærerikt.

Maria Ch. Berge satte også pris på den praktiske oppgaven. - Vi lærer så utrolig mye når vi får være med barna i praksis på denne måten, både barna og vi selv. Det er fint å se at barna blir så glade av de tingene vi gjør. 

Studentene byttet på å være observatører under matematikkdagene, for å se hva som eventuelt kunne endres før neste barnegruppe kom.
 
facebookstudenterto

 observatører

klossernett
Oppdatert