Forskning og utvikling
Publikasjoner
Olaussen, I.O (2022) Å fortelle for de yngste. En studie i kunstfaglig utforskende dramaturgi. I M. Hopperstad (red). Barnehagebarns kulturliv. Universitetsforlaget.
Bandlien, B.-T., Olaussen, I. O., Letnes, M.-A. & Angelo, E. (Red.) (2021). Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. Cappelen Damm Akademisk, doi: 10.23865/noasp.152
Bandlien, B.-T., Olaussen, I. O., Letnes, M.-A. & Angelo, E. (2021). Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger. I B.-T. Bandlien, I. O. Olaussen, M.-A. Letnes & E. Angelo (Red.), MusPed:Research: Bd. 3. Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger (s. 7–18). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.152.ch00
Heldal M, Hagen TL, Olaussen IO, Haugen GMD. (2021) Social Sustainable Education in a Refugee Camp. Sustainability. 2021; 13(7):3925. https://doi.org/10.3390/su13073925
Ingvild Olsen Olaussen (2019) A playful orchestration in narrative expressions by toddlers—a contribution to the understanding of early literacy as event, Early Years, 42:2, DOI: 10.1080/09575146.2019.1600138
Olaussen, I. O. & Hovik, L (2019). Artistic Exploration of a Storyteller’s Expressive Repertoire in Events with Toddlers, i Østern, A.-L. & Knudsen, K.N.(Eds.) (2019). Performative Approaches in Arts Education. Artful Teaching, Learning and Research. https://www.crcpress.com/Performative-Approaches-in-Arts-Education-Artful-Teaching-Learning-and/Ostern-Knudsen/p/book/9781138334878
Olaussen, I. (2018). Lekne fortellinger: Fortelleruttrykk av de yngste i barnehagen sett i et multimodalt perspektiv. I S. Kibsgaard (red.) Veier til språk i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (side 117-133) Olaussen, I. (2015). Fortellingen som dreiepunkt for barns uttrykk. I A. Hammer og G. Strømsø (Red.), Drama og skapende prosesser i barnehagen (s.67-83). Bergen: Fagbokforlaget.
Olaussen, I. O. (2018). «Animasjon som multimodal analyse av fortelleruttrykk i barnehagen». Journal for Research in Arts and Sports Education, Special Issue: «Å forske med kunsten» Vol. 2, 2018, pp. 108-122. http://dx.doi.org/10.23865/jased.v1.910
Olaussen, I. O. (2018). Jon og fortellingen. BARN - Forskning om barn og barndom i Norden. 36. 7-21. 10.5324/barn.v36i1.2567.
Olaussen, I. (2015). Når leken gir liv – animasjon og figurteater i barnehagen. I A. Hammer og G. Strømsø (Red.), Drama og skapende prosesser i barnehagen (s.115-130). Bergen: Fagbokforlaget.
Olaussen, I. (2015). Fortellingen som dreiepunkt for barns uttrykk. I A. Hammer og G. Strømsø (Red.), Drama og skapende prosesser i barnehagen (s.67-83). Bergen: Fagbokforlaget.
Olaussen, I.O. og Letnes, M.-A (2014). Mot en multimodal didaktikk. I Broström, S., Lafton, T. og Letnes, M.-A. (red) Barnehagedidaktikk – en dynamisk og flerfaglig tilnærming (s.246-261). Bergen: Fagbokforlaget.
Olaussen, I. O. (2014). Den kreative barnehagelæreren i uterommet. I Sæter, M. og Hagen, T.L. (Red.), Kreativ ute. Barnehagepedagogikk med uterommet som læringsarena (s.210-222). Bergen: Fagbokforlaget.
Letnes, Mari-Ann, & Olaussen, Ingvild Olsen. (2013). Tell it with Coloures. I J. B. Reitan, P. Lloyd, E. Bohemia, L. M. Nielsen, I. Digranes & E. Lutnæs (red.), Design Learning for Tomorrow – Design Education from Kindergarten to PhD. DRS CUMMULUS Oslo 2013 (Vol. Volumes 1-4). Oslo, Norway: ABM-media as
Olaussen, Ingvild (2009). Fortelling. I By (red) Form møter form, lek møter teater. Oslo Cappelen akademiske forlag.
Olaussen, Ingvild O., (2006). Fortellerens perspektiv. Drama, 4/2006
Konferansebidrag
Olaussen, I.O. (2016). A playful orchestration – narrative expressions by toddlers. Paper and poster, presented at the 4th NAFOL conference. Kristiansand. 17-19. Oct.
Olaussen, I.O. (2015). Toddlerens fortelleruttrykk. – Et kroppslig, estetisk, multimodalt blikk på toddlerens fortellinger. Paper Cutting edge, 27.-28. oktober 2015, DMMH, Trondheim
Olaussen, I.O. (2015). Narrative expressions by toddlers - An aesthetic glance at narrative expressions of toddlers; in early childhood educational settings. Paper presented at EECERA. Barcelona.
Letnes, Mari-Ann og Olaussen, Ingvild Olsen (2013) Tell it with Colures. DRS // CUMULUS Oslo 2013. The 2nd International Conference for Design Education Researchers. 14-17 May 2013, Oslo, Norway.
Letnes, Mari-Ann, Ingvild Olaussen, Jørgen Moe og Anita Rotabakk (2012) Symposioum ”Ulike posisjoner i kunstmøter - Barnehagen som danningsarena”. FOU i praksis "Dannelse, mangfold og fremtid" 23. - 24. april 2012
Utdrag av CV utøvende forteller:
Fortellerrelaterte engasjement
2013- 2017 Den Kulturelle Skolesekken
«Leselyst», fortellerstund med bibliotekbesøk
1997 - 2000 Gran skole, Furuset,
Forteller 40% stilling, eventyrformidling for 1. – 7. klasse
1999-2001 Fortellerkontoret Munn og Mæle Oslo
Kontor og øvingsfelleskap med ulike forestillinger og prosjekter
1998 - 2000 Deichmanske bibliotek Furuset Oslo
Kursholder muntlig fortelling for fremmedspråklige. 4 kursrekker á 18 timer
1996 - 1999 Haugesund teater Haugesund
Fortellertrioen Sagablotterne, 140 forestillinger for barn
1997 Nationalgalleriet, Oslo
Forteller og tilrettelegger i ”eventyrrommet” - engasjement over et år
1997 Møllergata skole SFO Oslo
Forteller
Andre samarbeidspartnere i perioden 1997-2017: Trondheim og Oslo kommune, den kulturelle skolesekken, Festspillene i Bergen, NRK radio og fjernsyn, Ordet fritt, Sagene bydel, Miljøbyen gamle Oslo, Kulturløft Saupstad, samt en rekke ulike kulturfestivaler, bibliotek og teater.