Letnes, M. A. (2020). Kvalitet og kunstnerisk kvalitet i kulturskolens fagplan for visuell kunst. FORMakademisk, 13(1). doi:10.7577/formakademisk.3484
Letnes, M. A. (2019) Multimodal media production. Children´s meaningmaking when producing animation in a play-besed pedagogy. In C. Gray & I. Palaiologou (Eds.), Early Learning in the Digital Age (pp. 180-195). London: SAGE Publications.
Letnes, M. A. Røkenes, F. M & Krumsvik, R. J. (2019) Profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og lærerutdanning 1-7. I Postholm (Red). Lærer i skolen 1-7 Lærerarbeid og læringsmiljø. Oslo. Cappelen Damm Akademisk
Røkenes, F. M & Krumsvik, R. J. Letnes, M. A. (2019) Digital kompetanse i lærerutdanning og skole 5-10. I M. B. Postholm, P. Haug, E. Munthe og R. J. Krumsvik (Red). Lærer i skolen 5-10 Lærerarbeid og læringsmiljø. Olso Cappelen Damm Akademisk
Letnes, M. A. (2018). Barns bruk av multimodale medieprodukter og digital teknologi. In N. S. Frisch, M. A. Letnes, & J. Moe (Eds.), Boka om kunst og håndverk i barnehagen (pp. 229-242): Universitetsforlaget.
Letnes, M. A. (2018). Barns estetiske erfaring, lek og læring. In N. S. Frisch, M. A. Letnes, & J. Moe (Eds.), Boka om kunst og håndverk i barnehagen (pp. 65-76): Universitetsforlaget.
Letnes, M. A. (2018). Form, innhold og komposisjon. In N. S. Frisch, M. A. Letnes, & J. Moe (Eds.), Boka om kunst og håndverk i barnehagen (pp. 273-291): Universitetsforlaget.
Letnes, M. A. (2018). Rammeplanene fortid – nåtid – fremtid. In N. S. Frisch, M. A. Letnes, & J. Moe (Eds.), Boka om kunst og håndverk i barnehagen (pp. 53-64): Universitetsforlaget.
Gulliksen, M. S., Homlong, S., Letnes, M. A., Lepisto, J., & Randers-Pehrson, A. (2018). Make it NOW! ? Learning, exploring and understanding. FORMakademisk, 11, 5.
Letnes, M.-A. (2017). Visualisering som drivkraft i kunnskapskonstruksjon undersøkt gjennom et A/r/tografisk blikk. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(5), 20. doi:http://dx.doi.orghttp//dx.doi.org/10.23865/jased.v1.913
Letnes, M.-A. (2017). Legende læring med digitale medier : multimodale forløb i dagtilbud. Kbh.: Akademisk Forlag
Østern, T. P., & Letnes, M. A. (2017). Et temanummer som undersøker hva det innebærer å forske med kunsten. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1 (2017), 1-6.
Letnes (2016) Barns møter med digital teknologi - Digital teknologi som pedagogisk ressurs i barnehagebarns lek, opplevelse og læring. Oslo: Universitetsforlaget
Letnes, Sando & Hardersen (2016) Små barn og digitale medier - En kvalitativ undersøkelse om norske 0–8-åringers bruk av digitale (online) medier. Medietilsynet.
Letnes, M.-A. (2014). Digital dannelse i barnehagen: barnehagebarns meningsskaping i arbeid med multimodal fortelling (Vol. 2014:250). Trondheim: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Lafton, T & Letnes, M. (2014) Introduksjon. I S, Brostrøm, T, Lafton & M, Letnes (red.), Barnehagedidaktikk. Bergen: fagbokforlaget
Olaussen, I. O. & Letnes, M. (2014) Mot en multimodal didaktikk. I S, Brostrøm, T, Lafton & M, Letnes (Red.), Barnehagedidaktikk. Trondheim fagbokforlaget
Letnes, Mari-Ann, & Olaussen, Ingvild Olsen. (2013). Tell it with Colors. I J. Reitan et. al. (red.), Design Learning for tomorrow – Design education from Kindergarten to Ph.D. Vol. 4, pp. 1298-1313.
Letnes, Mari-Ann. (2013). Barnehagebarns kunstmøte i digitalestetisk praksis. In A.-L. Østern, E. Angelo & G. Stavik-Karlsen (Red.), Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling (pp. 129-149). Oslo: Universitetsforlaget.
Letnes, Mari-Ann. (2013). Barns meningsskaping i arbeid med animasjon. I M. Bakken & S. B. Hommersand (Red.), Barn, kunst og kultur (s.219-232). Oslo: Universitetsforlaget.
Letnes, M. (2013). Digital dannelse i barnehagen : Pedagogiske muligheter. Barnehagefolk, 30(2013)nr 4, 29-32.
Pareliussen, Ingar, Letnes, Mari-Ann, & Nakken, Anne Hj. (2011). Mellom virtualitet og virkelighet (s. 165-178). Trondheim: Tapir akademisk forl.
Letnes, Mari-Ann, & Jæger, Henriette. (2008). Bilde + tekst = språklig vekst in Kibsgård, Sonja (Red) GLSM i barnehagen (s. 161-175). Oslo: Universitetsforlaget
Inviterte konferansepresentasjoner og kurs/fagdager
Letnes, M.-A. (2020) Å legge til rette for lek, erfaring og læring med digital teknologi i barnehagen. Fagdag for personalet i Sveberg barnehage 21. januar.
Letnes, M.-A. (2019) Å legge til rette for lek, utforsking, og læring med digital teknologi i fremtidens skole. nettverkssamling nr. 6 om fagfornyelsen - Kompetansenettverket for skolene i Klæbu, Trondheim og Malvik. Øysteinsalen, Erkebispegården.
Letnes, M.-A. (2019) Digital dannelse og teknologiforståelse gjennom medskaping av sammensatte teksterSkrivesenterets 10-årsjubileum den 20. september 2019 på Scandic Hell på Værnes
Letnes, M. A. (2019). DigGiLU–digitalisering av grunnskolelærerutdanningen, et eksempel. Kunnskapsdepartementets Allmøte for ansatte i kunnskapsdepartementet 30. august kl. 13:00.
Letnes, M. A. (2019). DigGiLU–utfordringer og muligheter i det digitale klasserommet. Konferansebidrag på Styring og autonomi Konkurranse og kvalitet. Forskerforbundet og Forskerforbundets forening for lærerutdanning (FFL) arrangerer dagskonferanse om lærerutdanning. Tirsdag 7. mai 2019, Scandic Lillestrøm.
Letnes, M. A. (2019) Barn og skjermbruk. Foreldremøte Kuhaugen barnehager april 2019 Arrangert av Arne Kjos Avdelingsleder Kuhaugen barnehager.
Letnes, M.-A. (2019) Hållbara berättelser. Visuellt och multimodalt berättande inom småbarnspedagogik. SUSTE 28 mars kl. 16.30 - 18 vid Nordisk kulturkontakt, Kajsaniemigatan 9.
Letnes, M. A. (2018). Digitalisering og læring i skolen - Elevenes digitale liv, Konferansebidrag på «Stein saks papir». Konferansen er rettet mot alle ledere innen oppvekst i Trondheim kommune. 15. november 2018.
Letnes, M. A. (2018). Børns digitale dannelse og teknologiforståelse, Konferansebidrag på konferansen «Teknologispring i skoler og dagtilbud – MESSE OM LÆRING OG DANNELSE I, OM OG GENNEM TEKNOLOGI» 7. november 2018. IBC Innovationsfabrikken, Birkemosevej 1, 6000 Kolding, Danmark.
Letnes, M. A. (2018) Digitalisation - The role of technology in the 21st century curriculum frameworks and in practices of ECEC. Invitert konferansebidrag på International round table on ECEC Curriculum, Frameworks for the 21st Century. Organized by the Ministry of Education, Children and Youth of Luxembourg in collaboration with the bureau of the OECD Network on Early Childhood Education and Care
Letnes, M. A. (2017). Når jeg skaper skapes jeg - bruk av digital teknologi i barnehagens pedagogiske praksis. Paper presented at the Oppvekst 2017, Trondheim. Konferanse
Letnes, M. A. (2017). Pedagogisk bruk av digital teknologi for inkludering og samarbeid i barnehage. Paper presentert ved SPOT 2017 Om spesialpedagogikk og teknologi, Lillestrøm. Konferanse
Letnes, Mari-Ann (2017) “Pedagogisk bruk av digital teknologi i barnehagen - Hvordan bruke nettbrett som boltreplass for lek, erfaring og meningsskaping når barn skaper animasjonsfilmer i barnehagen? KYKELIKY 2017, Hell i Stjørdal 4.-5. april
Letnes, Mari-Ann (2017) “Når jeg skaper skapes jeg – Digital danning i barnehagen” DIGITAL ARENA BARNEHAGE 2017 - en konferanse om lekende, lærende og skapende prosesser med digitale verktøy. Trondheim 22. mars.
Letnes, Mari-Ann (2016) “Digital teknologi nye pedagogiske muligheter” SETT dagene, 28-29 november 2016, Møteplassen for innovative og modern læring.
Letnes, Mari-Ann (2016) “Praktisk bruk av digitale verktøy i barnehagen” Fagdag for barnehageansatte, Tromsø Kommune, 28.10.16 Kl. 09.00.00 – 15.00, LINKEN- Tromsø
Letnes, Mari-Ann (2016) “Digital teknologi nye pedagogiske muligheter”. Barns hverdagsliv i barnehager- et tverrfaglig seminar ved Institutt for pedagogikk og livslang læring NTNU, Trondheim 2016
Letnes, Mari-Ann (2016) Barns meningsskapende møter med digital teknolog. Fagdag, praksisforberedelse 2 BLU 18.01. 2016. Universitetet i Agder, Campus Kristiansand
Letnes, M.-A. (2015) Digital danning i barnehagen - barns meningsskaping gjennom produksjon av multimodale tekster. NKUL- Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring
Letnes, M.-A. (2014) Digital danning i barnehagen Barns meningsskaping gjennom produksjon av multimodale tekster. Barnehagekonferanse Læring i et digitalt samfunn - Lekende, lærende og skapende prosesser med IKT i barnehagen. 31. januar 2014 | Scandic Bergen City
Letnes, M.-A. (2014) Når jeg skaper skapes jeg, men med hvilken teknologi? - Digital dannelse i barnehagen. DMMH inviterer i samarbeid med Fylkesmannen i Sør-Trøndelag og Trondheim kommune til en regional fagdag. 1. september 2014
Letnes, Mari-Ann (2013) “Digital danning i barnehagen - Barns meningsskaping gjennom produksjon av multimodale tekster. Festseminar for Nina Bølgan, ”Digital liv i barnehageprofesjoner – hva nå?” 24. Mai 2013
Letnes, Mari-Ann (2013) “Barnehagebarns og barnehageprofesjonens møte med digital teknologi” Av eller på? Nye stemmer om digital kompetanse i barnehagen Amalie Skram, Litteraturhuset, Oslo, 16.12.2013
Letnes, Mari-Ann (2013) Digital danning i barnehagen - Barns meningsskaping gjennom produksjon av multimodale tekster. NKUL, nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanningen ved NTNU i Trondheim. http://www.nkul.no/doku.php?id=start
Letnes, Mari-Ann (2012) “Barns meningsskapande genom produksjon av multimodale tekster” Åredagerne “Film og mediepedagogikk” 13-14 desember
Letnes, Mari-Ann (2012) “Heller iPad enn TV”. APPetitt på mobile teknologier 26. og 27. september 2012 på Quality hotell, Sarpsborg http://www.bibapp.no/foredragsholdere/
Letnes, Mari-Ann (2012) “Multimodale tekster” Fagdag Høgskolen i Vestfold 25 April, for ansatte og 400 barnehageansatte i regionen
Letnes, Mari-Ann (2011) Samhandling i digitalestetisk praksis - Barnehagebarns interaksjon rundt skaping av digital fortelling med utgangspunkt i et kunstmøte. Klikk der! 31. mars - 1. april 2011 - å bruke digitale verktøy sammen med barn i barnehagen. http://www.dmmh.no/nor/etterutdanning-og-oppdrag/kurs-og-konferanser/tidligere-kurs-og-konferanser?lang=nor&displayitem=992&module=news
Jæger Henriette og Letnes, Mari-Ann (2009) Workshop i plenum. Klikk der! Bruk av digitale verktøy med barn i barnehagen, 17 og 18. Mars 2009 http://www.dmmh.no/nor/etterutdanning-og-oppdrag/kurs-og-konferanser?lang=nor&displayitem=427&module=news&PHPSESSID=ce707bae3612cc2bfcce4d4834ed566d
Storlie R. og Letnes M.-A. (2007) ”Se her!” Naturopplevelser som basis for læring og utvikling i barnehagen Natur, miljø og IKT i barnehagen. Kursdag for ansatte i barnehagen i Rennebu