Gå til innholdet

Trond Løge Hagen

Førstelektor
Seksjon for fysisk aktivitet og helse

Studieprogramleder Barnehagelærerutdanning, natur og friluftsliv

Underviser i fysisk aktivitet og helse, friluftsliv og naturfag tilknyttet barnehagelærerutdanning, natur og friluftsliv

Utdanning

2013-01 - 2013-06 NTNU Lederutviklingsprogram for utdanningsledelse                              1

2002-08 - 2003-03 DMMH Pedagogisk veiledning, 9 stp                                                               

2002-08 - 2004-11 NTNU - PEDUP, Pedagogisk utviklingsprogram                                           

1995-08 - 1997-03 NTNU Cand Scient, fakultet for kjemi og biologi, hovedfag i zoologi 

1993-08 - 1997-02 NTNU Cand mag, matematisk-naturvitenskapelige fakultet, biologi 

1992-08 - 1993-06 Høgskolen i Levanger - Kroppsøving årsenhet.                                           

Forskning og utvikling

Trond Løge Hagen is an assistant professor in the Department of Physical Education at Queen Maud University College of Early Childhood Education (DMMH) in Trondheim, Norway. His primary research focus is on outdoor play, children’s physical play on playgrounds and the use of nature and nature environment as pedagogical resources in preschool. 

Publikasjoner

Publikasjoner/formidling

Fagfellevurderte vitenskapelige tidsskriftsartikler                                             

Hagen, T. L. (2015). Hvilken innvirkning har barnehagens fysiske utemiljø på barns lek og de ansattes pedagogiske praksis i uterommet. Temanummer Barn og rom. Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning. Vol:10:5 s: 1-16                                                                      

Storli, R. & Hagen, T. L. (2010). Affordances in outdoor environments and children’s physically active play in pre-school. I European Early Childhood Education Research Journal. Vol: 18:4 s: 445-457

Røskaft, E., Hagen, M. L., Hagen, T. L. & Moksnes, A. (2004). Patterns of outdoor recreation activities among Norwegians: an evolutionary approach. Annales Zoologici Fennici 41: 609–618

 

 

 

Fagfellevurderte antologiartikler/bokkapitler                                       

Hagen, T. L., & Sandseter, E. B. H. (2010/2. utgave 2013). Bevegelseslek i innemiljø. E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (red.), Kroppslighet i barnehagen - pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s. 321-334). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Sandseter, E. B. H., & Hagen, T. L. (2010/2. utgave 2013). Sikkerhet ved bevegelseslek i barnehagen. I E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (red.), Kroppslighet i barnehagen - pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s. 400-412). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Hagen, T. L. (2010/2.utgave 2013). Bevegelseslek i natur og barnehagens nærmiljø. I E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (red.) Kroppslighet i barnehagen - pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse Oslo: Gyldendal akademisk

Sæther, M og Hagen, T. L. (2010/2. utgave 2013). Kreativ utfoldelse gjennom bevegelse og drama I E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (red.) Kroppslighet i barnehagen - pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse Oslo: Gyldendal akademisk:

Hagen, T. L. & Lysklett, O. (2013). Små barn i uterommet I Haugen, A., Løkken, G. & Röthle, M. (red.) Småbarnspedagogikk - fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2.utg). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag

Sandseter, E. B. H. & Hagen, T. L. (2013). Norwegian early childhood education and care. The adventure of exploring diverse outdoor environments. P. Becker, J. Schirp, & M. Vollmar (Eds). Abenteuer, Natur und Frühe Bildung (s. 255-268). Opladen/Farmington Hills: Verlag Barbara Budrich.

Sandseter, E. B. H. & Hagen, T. L. (2015). Outdoor studies in early childhood in Scandinavia. B. Humberstone, H. Prince & K. A. Henderson (Red.) Routledge International Handbook of Outdoor Studies. (s.95-103) London & New York: Routledge

Hagen, T. L. & Rystad, P. G. (2014) Utemiljø som inspirerer til barns fysisk aktive lek. I: M. Sæther & T. L. Hagen (red.) (2014) Kreativ ute – barnehagepedagogikk med uterommet som læringsarena. (s. 30-44). Bergen: Fagbokforlaget

Hagen, T. L. & Sæther, M. (2014) Kreativ ute. I: M. Sæther & T. L. Hagen (red.) (2014) Kreativ ute – barnehagepedagogikk med uterommet som læringsarena. (s.13-29). Bergen: Fagbokforlaget

 

Nasjonale rammeverk

Kunnskapsdepartementet (2006) Temahefte om natur og miljø. Medforfatter.

 

Artikler uten fagfellevurdering

Hagen, T. L (2000) Friluftslivets opprinnelse I K. Furuset (red.) Ut, naturligvis – Barn, natur og uteaktiviteter (s. 9-21) DMMHs publikasjonsserie 2/2000

Lysklett O. B., Emilsen, K., & Hagen, T. L. (2003) ”Hva kjennetegner natur og friluftsbarnehager” Barnehagefolk 4/2003

Emilsen, K, Hagen, T. L. & Lysklett O. B. (2004) ”Hva kjennetegner ansatte i natur og friluftsbarnehager” Barnehagefolk 2/2004

Hagen, T. L. og Sandseter, E. B. H. (2005). Små barns selvoppfatning i friluftsbarnehager og tradisjonelle barnehager. O. B. Lysklett (red.) Konferanserapport: Ute hele dagen – nasjonal konferanse om natur og friluftsbarnehager 21.-22. oktober 2004, Trondheim (s. 95-105). DMMHs publikasjonsserie 1/2005.

Hagen, T. L. (2005). ”Trauste fjellfolk eller urban knickersadel” I O. B. Lysklett (red.) Konferanserapport: Ute hele dagen – nasjonal konferanse om natur og friluftsbarnehager 21.-22. oktober 2004, Trondheim (s.23-29). DMMHs publikasjonsserie 1/2005.

Hagen, T. L. (2007). Collaboration in practice. I Gunnestad (red.) Quality in early childhood education: report from the 9th Network conference held in Windhoek, Namibia 2007

Hagen, T. L., Olaussen, I. & Saether, M. (2008). Storytelling in the outdoor environment In: Gunnestad & Nguluka (red.) Quality in research and development in early childhood education. Report from the 10th Network conference held in Kitwe, Zambia 2008