Et utvalg av hennes publikasjoner:
Glaser, V. (2023). Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig samfunn. 3.utg. Universitetsforlaget.
Glaser, V. (2022). Den verdifulle foreldresamtalen. Fagbokforlaget.
Glaser, V. (2019). Children`s active participation during meals in Early Childhood and Care Institutions. Childhood 26 (1), 1-14. https://doi.org/10.1177/0907568219828428
Glaser, V.(2019). Å bygge gode relasjoner til barnets foreldre. I Frønes, M.H. & V. Glaser (red.). Praksisbok for barnehagelærerstudenten. Oslo: Universitetsforlaget.
Glaser, V.(2018). Grunnlaget for barns utvikling. I Glaser, V., Størksen,I.& Drugli, M.B. (red.). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. (2.utg.) Bergen: Fagbokforlaget.
Glaser, V.(2018). Ulike psykologiske retninger og perspektiver. I Glaser, V., Størksen,I.& Drugli, M.B. (red.). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. (2.utg.) Bergen: Fagbokforlaget.
Glaser, V.(2018). Hjem og barnehage som helheten i barnets liv. I Glaser,V., Størksen,I.&Drugli, M.B. (red.). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. (2.utg.) Bergen: Fagbokforlaget.
Glaser, V. (2018). Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig samfunn. (2.utg.) Oslo: Universitetsforlaget (vitenskapelig monografi).
Glaser, V.(2017). Vilkår for måltidssamværet. I Wilhelmsen, B.U. (red.). Mat- og måltidsaktiviteter i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget.
Glaser, V. (2013). Ansvarliggjøring og myndiggjøring av barnet: i et danningsperspektiv. I Steinsholt, K. og M. Øksnes (red.). Danning i barnehagen: perspektiver og muligheter, Oslo: Cappelen Damm.
Glaser, V. (2011). Foreldrenes rolle i barnets tidlige læring før skolestart. Prismet, årgang 62, 2011
Glaser, V. (2011). Barns behov – forstått og definert av hvem? I Glaser, V. & Moen, K.H & Mørreaunet, S. & Søbstad, F.(2011). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget.
Glaser, V.(2009). Avprivatisering av barneoppdragelsen. I Mørreaunet, S., m.fl. (2009). Inspirasjon og kvalitet i praksis. Oslo: Pedagogisk Forum
Glaser, V. (2008). Individualisering av barnet – nye tider og nye krav til det moderne foreldreskap. I Glaser, V. & J. Bølstad (red.). Moderne oppvekst – nye tider – nye krav. Oslo: Universitetsforlaget.
Glaser, V. & R. Storli(2008). Menn i minoritet – en studie av motivasjon, arbeidsinnsats og handlingsmuligheter hos mannlige førskolelærere og lærere. I Guldahl, T. & O.F. Lillemyr m. fl,.(red)(2008). Fou i praksis 2007.Trondheim: Tapir Akademiske forlag
For øvrige publikasjoner, se http://www.cristin.no/