Gå til innholdet

Møt to av våre studenter: 

Sissel Mari Lervik, pedagogisk leder i Flatåsen barnehager:
Sissel Mari Levik

Mitt utgangspunkt for å ta praksisveileder studiet, var først og fremst ønsket fra DMMH om at alle praksislærere skal ha veiledningskompetanse. Av mine vel 20 år i barnehagen og med de fleste av dem som praksislærer var jeg også mer en nysgjerrig på hvordan andre utfører rollen.

Som "ny" student var det både litt spennende men også litt skremmende å starte opp med studentutfordringer igjen. 20 år i barnehagen krever oppdateringer på den teoretiske delen, det får vi også gjennom planleggingsdager, møter og diskusjoner. Det kan allikevel ikke sammenlignes med et studium med inspirerende og engasjerende lederne, som bidro til utallige mange nyttige erfaringer.

Etter studiet er jeg blitt mer bevist på hvordan jeg er som veileder, og at jeg har mye å si for utviklingen til de studentene jeg har. Jeg lærte også at veiledning kan gjøres på mange måter, målet er at studentene selv skal reflekter og komme fram til hvordan de selv vil bli som barnehagelærere.  Da må de møte praksislærere som kan hjelpe dem til å bli det.  

Heidrun Retter, pedagogisk leder Regnbuen barnehage:
Heidrun

Jeg tok veiledning på Dmmh i fjor og syntes det var kjempebra for meg. Tenk, å få lov å gå og lære nytt etter mange år med jobb, jobb, jobb.
 
Jeg har fått nye perspektiver på voksnes læring, og det hjelper meg hver dag i møte med kollegaer, foreldre og studenter. 

Veiledning handler for meg på hvordan jeg klarer å møte mennesker med et positivt læringssyn i bunnen. Og jeg har skjønt at mine råd kanskje ofte hverken er ønsket eller riktig for den andre.   
 

Oppdatert