Einar Sundsdal
Professor
Professor
Einar Sundsdal
Avdelinger
Faggruppe for pedagogikk | Institutt for pedagogikk
Cristin ID
10788Formidling
- Faglig foredrag
Lek, undervisning og læring
- Faglig foredrag
Overgang barnehage-skole
- Vitenskapelig foredrag
Play and The Curriculum
- Vitenskapelig foredrag
The role of children`s curiosity and playfulness in transition pedagogy
- Vitenskapelig foredrag
Freedom to play and explore in Norwegian out-of-school hours care
- Vitenskapelig foredrag
Forskningsetikk i innovasjonsprosjektet Bedre skolestart for alle
- Vitenskapelig foredrag
Skolen - et sted å leke?
- Faglig foredrag
Bedre skolestart forskningsverksted 10 nov.
- Faglig foredrag
Pedagogiske tradisjoner
- Faglig foredrag
Lek og læring i barnehage og skole
- Vitenskapelig foredrag
The Values of Play in Education
- Vitenskapelig foredrag
"It's complicated." Scheduled play
- Vitenskapelig foredrag
Colonization of play?
- Populærvitenskapelig foredrag
Lekelyst i barnehage og skole
- Intervju
Open Access-tidsskrift med kritisk blikk på det pedagogiske forskningsområdet
- Intervju
Forfatterne kommer med et høyt og tydelig varsko på lekens vegne
- Vitenskapelig foredrag
Lek og det lykkelige liv
- Vitenskapelig foredrag
Fra oppdragelse til læring i barnehagen.
- Faglig foredrag
Lekens egenverdi og nytterverdi
- Vitenskapelig foredrag
In defense of the intrinsic value of children`s play
- Faglig foredrag
Tavleundervisning
- Vitenskapelig foredrag
Friendship among children - a phenomenological perspective
- Vitenskapelig foredrag
Barnet og læreplanen. Norsk lærerutdanning 2017
- Vitenskapelig foredrag
Barneperspektivet og klasseledelse
- Faglig foredrag
Vennskap med andre
- Faglig foredrag
Leken setter fremtiden fri
- Vitenskapelig foredrag
Danning og lek i et naturalistisk-humanistisk perspektiv
- Vitenskapelig foredrag
John Deweys begrep om respekt for naturen
- Faglig foredrag
Heldagsskolen og barneperspektivet
- Vitenskapelig foredrag
Praksishypotesen og lekens egenverdi i pedagogikkens tidsalder
- Vitenskapelig foredrag
Dannelse og den naturalistiske vending
- Vitenskapelig foredrag
Froebel’s idea of play – a hermeneutical challenge
- Vitenskapelig foredrag
Classroom managment and democracy for education - it won't work!
- Vitenskapelig foredrag
Classroom management and democracy in education - a critical discussion
- Vitenskapelig foredrag
Play is what makes life worth living
- Vitenskapelig foredrag
Education for sustainable development - a Dewean reorientation
- Populærvitenskapelig foredrag
Ansvar og dannelse i barnehagen
- Populærvitenskapelig foredrag
Danning sett i lys av barnehagens samfunnsmandat og samfunnets krav om effektivitet og utbytte av utdanningen
- Vitenskapelig foredrag
Naturalistisk dannelse - betydning, muligheter og pedagogisk praksis
- Intervju
Et lite stykke natur
Publikasjoner
- Faglig kapittel
Hermeneutikk
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
The teacher’s primary responsibility is the uniqueness of every child: the radically learner-sensitive pedagogy of Anna Sethne
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Selvvirksomhet og selvbestemmelse i barnehagen
- Fagartikkel
Å være et ugagns menneske
- Kronikk
Skolens mangel på mening
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Skolen - et sted å leke?
- Leder
Et tidsskrift for kritikk, åpenhet og undring
- Leder
Lederartikkel til temaseksjon (Pedagogikk og kritikk)
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Play and the Pedagogical Apparatus
- Leserinnlegg
Hva mener vi med lek i skolen?
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
The Value of Play in Education
- Kronikk
Er det plass til barnas lek i skolen?
- Kronikk
La skolen etter Coronaviruset bli en lek
- Vitenskapelig monografi
Barns lek i skolen
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
- Anmeldelse
Problematiske program
- Leder
Notes from the Editors
- Lærebok
Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi
- Populærvitenskapelig artikkel
Snipp snapp snute, oppdragelse er ute!
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Udisiplinert lykke. Lek som motstands- og frigjøringsbegrep
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
"...det langsiktige prosjekt som er min tilværelse" Ungdom, fortellinger og forskning
- Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv
- Fagartikkel
Lekens egenverdi i ny rammeplan
- Kronikk
Om barns læring
- Kronikk
Når oppdragelse fjernes fra barnehagen, står bare læring igjen. Det bør bekymre
- Leserinnlegg
Ny kunnskap om lekens begrunnelse
- Vitenskapelig artikkel
Oppdragelsens endelikt i barnehagen?
- Anmeldelse
Barnehagelæreren i filosofenes lys
- Anmeldelse
Filosofi og barnehageliv
- Anmeldelse
Pedagogikk på barnas premisser
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Om å verdsette barns lek
- Lærebok
- Vitenskapelig artikkel
Om å stille feil spørsmål i lekforskningen
- Leder
Fremtidens skole. Leder
- Fagartikkel
Lekelykke i barnehagen
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Lek – det som gör livet värt att leva
- Faglig kapittel
Foreldre - barn
- Fagartikkel
En venn kan ikke være perkfekt
- Faglig kapittel
"Æ ha lært mæ det sjøl!" Læring i barnehagen.
- Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Barndom i barnehagen: Læring
- Faglig kapittel
- Faglig kapittel
- Populærvitenskapelig artikkel
- Anmeldelse
Mye bra om kritikk. Bokanmeldelse av "Profesjon og kritikk" redigert av B. A. Hennum, M. Pettersvold & S. Østrem.
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Barns vennskap med andre
- Kronikk
Heldagsskolen kan true barnets frie lek
- Leder
Leder (9. april 2015)
- Vitenskapelig artikkel
Til forsvar for barns spontane lek
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Ubehaget i den dialogiske kulturen: Om misforståelser og bommerter i forskningsprosessen
- Kronikk
Barns rett til lek i pedagogikkens tidsalder
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Disiplinert demokrati
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Nymoralisme i norsk pedagogikk
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Lek - det som gjør livet verdt å leve!
- Populærvitenskapelig bok
Klasseledelsens blindflekker. -om uro, klasseledelse og ny-enkel pedagogikk. Bok 3 i serien "Den profesjonelle lærer"
- Kronikk
Barns rett til lek er truet
- Populærvitenskapelig artikkel
Er vi økonomiske monstre? Å fremme kjærlighet til naturen - eller hvordan snakker vi om barn i barnehagen
- Short communication
Et større fellesskap av sjeler. Replikk til Anders Burman
- Kronikk
Barns rett til lek er truet
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Richard Rorty - Med håp om en bedre fremtid