
Gjertrud Stordal
Førstelektor

Førstelektor
Gjertrud Stordal
Avdelinger
Faggruppe for samfunnsfag | Institutt for real-, natur- og samfunnsfag
Cristin ID
37378Formidling
- Vitenskapelig foredragWhat is action research / development project
- Vitenskapelig foredragInternasjonalt semester og interkulturell læring i barnehagelærerutdanningen
- Vitenskapelig foredragChildren as citizens in ECED/ECEC. A comparative study of national policy documents in three countries
- Vitenskapelig foredragPå tur på barns premisser? Friluftsliv som pedagogisk praksis i barnehagen
- Vitenskapelig foredragWe wouldn't be boys if we werent clever with our hands - doing childhood masculinity in a rural context
- Faglig foredragBarnekonvensjonen: Ideer til metodiske opplegg i barnehage og småskole
- PosterPresentation of 2 PhD projects at Norwegian Centre for Child Research: Ethiopian Childhoods - A case study of the lives of orphans and working children; and Being a Boy in the Countryside
- Vitenskapelig foredragBarndom og ruralitet
- Vitenskapelig foredragNatur og kjønn i bygdegutters konstruksjon av maskuline identiteter (atikkelutkast)
- Vitenskapelig foredragGutter på bygda. Natur og kjønn i narrativer om hverdagslige praksiser
- Vitenskapelig foredragChildren's perspectives on citizenship and nation building in Norway
- Vitenskapelig foredragSammenhengen mellom teori og metode i studien av unge gutter på bygda
- Vitenskapelig foredrag"å være gutt på bygda" - presentasjon av et prosjekt
- Vitenskapelig foredrag"å være gutt på bygda" - metodiske betraktninger
Publikasjoner
- Vitenskapelig artikkelEarly childhood education and care teacher students’ experiences of learning for sustainable development through social entrepreneurship
- Faglig kapittelPerspektiver på barn og barndom
- FagbokBarnehagelæreren i samfunnet. Reflektert og modig
- Faglig kapittelSamisk mangfold og forsoning
- RapportReport on Inclusive early childhood education and care in Southern and Eastern Africa. Action Research Projects 2018-2022
- Faglig kapittelInternasjonal erfaring som kilde til profesjonell læring og utvikling
- Faglig kapittelBarns nærmiljø mellom store og små fortellinger
- Faglig kapittelFortelling og fellesskap. Hvordan arbeid med fortelling kan fremme barnehagelæreres interkulturelle kompetanse
- Vitenskapelig artikkel`We wouldn't be boys if we weren't clever with our hands' - childhood masculinity in a rural community in Norway
- Populærvitenskapelig artikkelKvalitet på tur
- Vitenskapelig artikkelBarns lek i natur – i spennet fra selvutfoldelse til kontroll
- Vitenskapelig artikkelBetwixt the Wild, Unknown and the Safe: Play and the Affordances of Nature within an Early Childhood Education and Care Institution in Norway.
- Faglig kapittelEr kjønn noe man er, blir eller gjør? Om ulike tilnærminger til barn og kjønn
- RapportBarn og natur. Nasjonal spørreundersøkelse om barn og natur
- Populærvitenskapelig artikkelHvordan sikre at barnekonvensjonen virkeliggjøres i barnehagen?
- RapportBarnerettigheter: Ideer til metodisk opplegg i barnehage og småskole
- ProgramdeltagelseIntervju i 'Norgesglasset'
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelNaturen i bygdegutters konstruksjon av maskuline identiteter
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelChildren's Perspectives on Rights, Responsibilities and Citizenship: Norway
- Populærvitenskapelig artikkelHva er det med barneperspektivet?
Forskningsprosjekter
- PågåendeLearning to lead - knowledge and experienced based multicultural perspectives for enhancing leadership for sustainability in ECEC
- AvsluttetSosial entreprenørskap og innovasjon i barnehagelærerutdanningen
- AvsluttetEarly Childhood Education Internships in South Africa (ECEISA)
- AvsluttetBroer og speil - en bok om fortelling til bruk i kunnskapsområde SRLE i Barnehagelærerutdanningen