For tiden har hun emneansvar og underviser på masterstudiet i spesialpedagogikk, samt veileder masterstudenter.
Ingvild har skrevet både vitenskapelige og populærvitenskapelige publikasjoner, og er særlig engasjert i barns rettigheter, barnehagen som et godt psykososialt miljø for alle barn og spesialpedagogiske utfordringer.
Sammen med et team ledet av Elin Birgitte Ljunggren på DMMH er hun nå i arbeid med prosjektet KompKart om kompetanseheving, kartlegging og ledelse i forbindelse med Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis.
Hun har arbeidet over flere år med prosjektet: "Samiske barnehager som helsefremmende arena. Barnehagens styrking av psykososialt oppvekstmiljø for nord-, sør- og lulesamiske 4-6-åringer" sammen med dosent Monica Bjerklund ved Telemarksforskning. Prosjektet var støttet av SANKS.
Ingvild har jobbet med prosjektet "Inkluderende og helsefremmende rom i tidlig barndom: barnehage, skole og nærmiljø" sammen med professor Borgunn Ytterhus fra Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie ved NTNU.
Ingvild er sammen med Karianne Franck leder av forskergruppen i spesialpedagogikk ved DMMH. Hun har bidratt i flere ekspertuttalelser i statlig sammenheng og har ledet arbeidsgruppa for to nasjonale konferanser om spesialpedagogikk i barnehagen.