Marit Semundseth
FørstelektorEkspert ⭐️
FørstelektorEkspert ⭐️
Marit Semundseth
Avdelinger
Faggruppe for norsk | Institutt for språk, kunst og kultur
Cristin ID
328050Formidling
- Vitenskapelig foredrag
Enhancing relational communication in Early Childhood Education and Care (ECEC) institutions: An analysis of wall-hanging texts adressed to parents
- Vitenskapelig foredrag
Samarbeidstekster mellom ansatte og barn i barnehagens garderobe
- Faglig foredrag
Voksne i dialog med femåringer som på eget initiativ produserer tekster i barnehagen
- Vitenskapelig foredrag
Five-year-olds`writing in informal situations in Norwegian Kindergartens
- Vitenskapelig foredrag
The schoolstaters in trasition to school; deversity in a parental and a child`s perspective
- Vitenskapelig foredrag
"Hiv og hoi": Brevskriving til Kaptein Sabeltann - en meningsfull skrivesituasjon i klasserommet på 1.trinnet?
- Vitenskapelig foredrag
What interests seem to motivate five-year-olds to write in two Norwegian kindergartens?
- Vitenskapelig foredrag
The school starters in transition to school ; Diversity in a parental and a child`s perspective
- Poster
Skolestarteren og overgangen til skole
- Vitenskapelig foredrag
Cultures of writing in two Norwegian kindergartens
- Vitenskapelig foredrag
Language stimulation and early Writting in a stimulating environment; The importants of Dialog between Children and Adults
- Vitenskapelig foredrag
Dialogsamspill mellom 5 åringer og voksne i barnehagen; En empirisk undersøkelse av barn-voksen dialoger
- Vitenskapelig foredrag
De eldste barnehagebarnas skriving i barnehagen
- Populærvitenskapelig foredrag
Sprusikk, språkstimulering gjennom fagene norsk og musikk
Publikasjoner
- Leder
Tekstproduksjon og skriving i barnehagen
- Vitenskapelig artikkel
Kunsten å kreve. En studie av personalets multimodale kravtekster til foreldre i barnehagens garderobe
- Fagartikkel
Barnehageansatte som griper spontane øyeblikk, kan bidra til å styrke barns kompetanse i språk og matte
- Fagartikkel
Fem tips til god språkstimulering i barnehagen
- Vitenskapelig artikkel
Barnehagens garderobe som semiotisk landskap - og et sted for barns literacy?
- Programdeltagelse
Språksnakk: Valgfrihet i norsk skriftspråk, Skriveferdigheter ved skolestart
- Innledning
Innledning
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
"Jeg skal tegne og skrive, jeg". Et multimodalt perspektiv på to barneproduserte tekster.
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
"Hva er dette her, da?" Voksen-barn-dialog om en skoleforberedende oppgave
- Vitenskapelig artikkel
Ansattes bidrag til femåringers språklæring i barnehagen
- Multimediaprodukt
Om språk, språklig bevissthet og tidlig skriving i overgangen fra barnehage til skole
- Multimediaprodukt
Om læring, literacy og språklig bevissthet i overgangen fra barnehage til skole
- Rapport
Synteserapport fra pilotprosjektet "Barnehagen som læringsmiljø- og danningsarena"
- Populærvitenskapelig artikkel
Snart skolestarter
- Populærvitenskapelig artikkel
Voksne i dialog med barn som lager tekster
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Baking og bokstaver i barnehagen
- Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Barn lager tekster. Om barns tidlige tekstproduksjon og de voknes betydning
- Vitenskapelig artikkel
Hva forteller fire barn om egen kunnskap i overgangen fra barnehage til skole?
- Vitenskapelig artikkel
Førskolelæreres praksis og femåringers skriving i formelle læringssituasjoner i en norsk barnehage
- Vitenskapelig artikkel
Voksne i dialog med femåringer som på eget initiativ produserer tekster i barnehagen
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
"Dette er et hus": Om interesser i barnehagebarns tekster - og de voksne
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
"Hiv og hoi": Brevskriving til Kaptein Sabeltann - en meningsfull skrivesituasjon i klasserommet på 1.trinn?
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Femåringers tekster i et multimodalt perspektiv
- Vitenskapelig artikkel
Hvilke interesser synes å motivere femåringer til å skrive i barnehagen?
- Anmeldelse
Skapende læring i norsk og musikk - sprusikk
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Hva er det beste du vet å spise?
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
GLSM = God Læring i et Språkstimulerende Miljø
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Språk + musikk = Sprusikk
- Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
Når førskolebarn lager tekster for å vise at de hører til
- Fagartikkel
Kunnskapsløftet for de yngste