Monica Seland
Monica Seland
Formidling
-
Vitenskapelig foredrag
Validering av Trivselsmonitoren-R som et mål på barns subjektive trivsel i barnehagen
-
Faglig foredrag
Når evidens møter praksis
-
Faglig foredrag
Når evidens møter praksis. En studie av programbasert arbeid med sosial kompetanse i barnehagen
-
Vitenskapelig foredrag
Harassment in Early Childhood Education and Care (ECEC) Institutions: 4- to 6-Year-Old Children’s Experiences
-
Intervju
Tidlig innsats og livsmestring: ulike verktøy og metoder
-
Faglig foredrag
Barn som opplever seg plaget av andre barn – hva vet vi om dem?
-
Faglig foredrag
Trivsel i barnehagen
-
Faglig foredrag
Trivsel i barnehagen
-
Vitenskapelig foredrag
Selvregulering som prestasjon i barnehagen
-
Vitenskapelig foredrag
SEED: Social and Emotional Education and Development
-
Vitenskapelig foredrag
Anthropology of policy: A Norwegian case study
-
Vitenskapelig foredrag
Norwegian ECEC: Changing discourses – changing practices. An ethnographic study
-
Vitenskapelig foredrag
Intercultural competence in ECEC institutions in Norway
-
Vitenskapelig foredrag
Kompeanse for mangfold
-
Vitenskapelig foredrag
Children’s well-being in Norwegian early childhood and care institutions (ECECs): data from the ECEC well-being monitor 2014
-
Vitenskapelig foredrag
Barns trivsel og medvirkning i norske barnehager: data fra Barnehagens trivselsmonitor 2014
-
Faglig foredrag
Inkluderingskompetanse? Et glimt inn i et lite FoU-prosjekt
-
Vitenskapelig foredrag
The discourse of lifelong learning and children as "Secrets Agents" in a Norwegian ECEC center
-
Vitenskapelig foredrag
Children`s subjective well-being in ECEC: A method of capturing children`s own experience of participation and well-being
-
Vitenskapelig foredrag
A short glimpse into two research projects: Changing organizational practices and Children`s subjective well-being in ECEC
-
Faglig foredrag
Alteration of discourses, buildings and practices: some consequences for the barnehage/kindergarten and the children
-
Faglig foredrag
Barnehagens helhetlige læringssyn
-
Faglig foredrag
Hvordan kan ansatte bidra til barns trivsel og medvirkning i barnehagen?
-
Faglig foredrag
Hvordan kan ansatte bidra til barns trivsel og medvirkning i barnehagen?
-
Vitenskapelig foredrag
Nyere forskning om de yngste barna i den fleksible barnehagen
-
Vitenskapelig foredrag
Barns trivsel og medvirkning i barnehagen
-
Vitenskapelig foredrag
Barns trivsel og medvirkning
-
Populærvitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen. En etnografisk studie av barnehagens hverdagsliv i lys av nyere diskurser og kommunal virkelighet
-
Vitenskapelig foredrag
Barns motstandshandlinger - som del av deres danning til demokrati?
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen - et blikk inn i PhD-avhandling i tverrfaglig barneforskning
-
Vitenskapelig foredrag
Group size - Consequences for children`s well-being and participation in Norway?
-
Vitenskapelig foredrag
Barns motstandshandlinger - som del av deres danning til demokrati
-
Vitenskapelig foredrag
"No! I don`t want to!" A study of children and resistance in a Norwegian daycare centre
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen - et blikk inn i en doktorgradsavhandling
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen - et blikk inn i en doktorgradsavhandling
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen - et blikk inn i en doktorgradsavhandling
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen - et blikk inn i en doktorgradsavhandling
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen - et blikk inn i en doktorgradsavhandling
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen - et blikk inn i en doktrgradsavhandling
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen - Et lite blikk inn i en doktorgradsavhandling
-
Vitenskapelig foredrag
Etiske refleksjoner i møte mellom forskeren og barnehagen
-
Intervju
Barnehagens største utfordring akkurat nå er kvalitet!
-
Intervju
Moderne barnehager gir mindre pedagogtid
-
Vitenskapelig foredrag
Utfordringer og dilemmaer i en barnehage i endring
-
Intervju
Krevende med store barnegrupper
-
Intervju
Er det lov å gjøre ingenting?
-
Vitenskapelig foredrag
The Modern Child and the Flexible Day Care Centre. An Ethnographic Study of Everyday Life in Light of New Discourses on Children and Childhood
-
Vitenskapelig foredrag
Noen sentrale teoretiske perspektiver i den internasjonale barndomsforskningen i dag, med særlig vekt på 'Politics of Childhood'
-
Vitenskapelig foredrag
Hvordan skape troverdighet i kvalitativt analysearbeid, når nærheten til feltet er stor
-
Poster
Presentation of NFR-funded project: The Modern Child and the Flexible Labour Market - Institutionalization and individualization of children in light of changes in the welfare state
-
Vitenskapelig foredrag
Diskursanalyse som verktøy i etnografisk barnehageforskning
-
Vitenskapelig foredrag
Discourses on the "child's right to participate" and "freedom of choice" in early childhood centres in Norway
-
Vitenskapelig foredrag
Det moderne barn og den fleksible barnehagen. Hverdagslivet i en ny, fleksibel og brukertilpasset barnehage sett i lys av barnehagepolitiske diskurser om valgfrihet og medvirkning
-
Vitenskapelig foredrag
The kindergarten as a bazaar: freedom of choice and social life among children
-
Populærvitenskapelig foredrag
Barns rett til medvirkning - kan samtaler med barn føre til reell endring av praksis?
Publikasjoner
-
Vitenskapelig monografi
Barna og programmene. Kan standardisert pedagogikk fremme sosial kompetanse?
-
Vitenskapelig artikkel
Assessing children's psychosocial well-being: Norwegian early childhood education and care teachers’ challenges when completing a global screening tool
-
Fagartikkel
Barnehagene trenger en bredere forståelse av "De utrolige årene".
-
Fagartikkel
Vi trenger uavhengig forskning på De utrolige årene
-
Vitenskapelig artikkel
Harassment in ECEC institutions: 4- to 6-year-old children’s experiences
-
Leserinnlegg
Barnehagens vanlige åpningstider krever full bemanning
-
Vitenskapelig monografi
Når evidens møter praksis. En studie av programbasert arbeid med sosial kompetanse i barnehagen.
-
Mastergradsoppgave
Fysisk miljø i barnehagen: en undersøkelse av barnehagelæreres uttalelse om fysisk miljø og dets betydninger for barns lek
-
Rapport
The Psychosocial Well-being of Young Children in ECEC Settings: Research Report of the SEED Project (2017-2019)
-
Rapport
Psykososial well-being hos barnehagebarn. En studie fra fem europeiske land.
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Barns lekende improvisasjon som interkulturell kompetanse i barnehagen?
-
Rapport
Barnehagens rammeplan mellom styring og skjønn - en kunnskapsstatus om implementering og gjennomføring med videre anbefalinger
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Uenig eller ulydig? Barns motstand i en lærende organisasjon.
-
Vitenskapelig artikkel
4-6 year-Old Children's Experience of Subjective Well-Being and Social Relations in ECEC Institutions.
-
Populærvitenskapelig artikkel
Norske 4-6 åringers trivsel i barnehagen
-
Rapport
Barns trivsel i Oslobarnehagen 2015
-
Vitenskapelig artikkel
Children's experience of activities and participation and their subjective well-being in Norwegian early childhood eduaction and care institutions
-
Vitenskapelig artikkel
One- to three-year-old children’s experience of subjective wellbeing in day care
-
Annet produkt
TEKSTFORSLAG TIL REVIDERT RAMMEPLAN FOR BARNEHAGEN
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
"Nei! Jeg vil ikke!" Hvordan forstå barns motstand i barnehagen som en del av deres danning til demokrati?
-
Nettsider (opplysningsmateriale)
De yngste barnas trivsel og medvirkning i barnehagens innerom
-
Nettsider (opplysningsmateriale)
Barns trivsel og medvirkning i barnehagens inne- og uterom
-
Populærvitenskapelig artikkel
Er barnehagene gode nok?
-
Rapport
Barns trivsel og medvirkning i barnehagen. Barn, foreldre og ansattes perspektiver
-
Populærvitenskapelig artikkel
Endring av roller og oppgaver for barnehagens ansatte
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Kindergarten as a bazaar : freedom of choice and new forms of regulation
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Barnehagens nye rom sett i lys av diskurser om livslang læring
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Individet og fellesskapet. Valgfrihet og medvirkning som konkurrerende praksiser i dagens barnehage
-
Vitenskapelig monografi
Livet i den fleksible barnehagen
-
Programdeltagelse
-
Fagartikkel
Har barnehagebarn behov for større valgfrihet?
-
Kronikk
Det valgtrøtte barnet; Vil det å gjøre "ingenting" være et mulig valg i fremtidens barnehager?
-
Vitenskapelig artikkel
Barndomsforskning i dag, med særlig vekt på "Politics of Childhood"
-
Doktorgradsavhandling
Det moderne barn og den fleksible barnehagen. En etnografisk studie av barnehagens hverdagsliv i lys av nyere diskurser og kommunal virkelighet
Forskningsprosjekter
-
Pågående
Natur og bærekraft i barnehagen
-
Avsluttet
De utrolige årene i barnehagen. En studie av implementering og praktisering av Webster-Strattons program i barnehager i Norge.
-
Avsluttet
SEED, Social and Emotional Education and Development: upscaling awareness and skills in ECEC practice
-
Avsluttet
Kunnskapsgrunnlag om rammeplanen som styringsinstrument - kunnskap for implementering av ny rammeplan for innhold og oppgaver