DMMH | Nina Scott Frisch

Nina Scott Frisch

Førsteamanuensis emeritaEkspert ⭐️
Førsteamanuensis emeritaEkspert ⭐️

Nina Scott Frisch

Telefon
73568355
Kontor
1535
Avdelinger
Faggruppe for kunst og håndverk | Institutt for språk, kunst og kultur
Ekspertområder
Tegnedidaktikk, Tegning som dialog i lek og læring, Kunst og håndverk i UH-sektoren
Arbeidsområde
Nina Scott Frisch underviser blant annet i tema som barns tegneutvikling, tegning og tegneundervisning i barnehagen og i skolen, Reggio Emilia-inspirerte pedagogiske tilnærminger, og arkitektur for pedagogikk (barn og rom). Hun veileder / har veiledet masterstudenter ved Program for lærerutdanning (PLU) på NTNU: master i kunstfagsdidaktikk. Hun har sittet i mange ansettelseskommisjoner, samt ledet Ph.D. kommite (PLU/NTNU) og vært midtveis-opponent for Ph.D. studenter ved Ph.D.-programmet Utdanningsvitenskap for lærerutdanning ved HIOA og ved USN.

 

Hun har vært tilknyttet Masteren i barnekultur og kunstpedagogikk (MKP) ved DMMH som leder for studieplanutviklingen og akkrediteringssøknaden inn til NOKUT, og har vært studieprogramleder for dette studiet  i perioden 2017-2021.

Hun har vært lærer og emneansvarlig for Masteroppgavens forskingsdesign og har vært emneansvarlig for Masteroppgaven.

Nå deler hun ansvaret for emne Akademisk skriving og forskningsdesign og Barnekulturelt kunstpedagogisk prosjekt,  samt at hun underviser på MKPs vitenskapsteori- og metodeemne, og på teoriemne.

 

Utdanning

2006 – 2010:   Ph.D. i tegnedidaktikk/pedagogikk ved NTNU med avhandlingen To see the visually controlled.

 

Visiting scholar ved UC Berkeley, USA høstsemesteret 2006; Ph.D. forelesninger og diskusjoner i sosiokulturell teori ved Department of Education – Sociocultural studies.

 

1991 – 1994:   Hovedfag i forming ved Statens Lærerhøgskole i Forming i Oslo med tittel: Sakstegning – en undersøkelse blant lærere på ungdomstrinnet.

 

1987 – 1988:   Forming II, halvårsenhet ved Trondheim Lærerhøgskole.

 

1984 – 1985:   Halvårsenhet i spesialpedagogikk ved DMMH.

 

1980 – 1983:   Treårig lærerutdanning med fordypning i forming ved Trondheim Lærerhøgskole.