Svein Sando
ProfessorEkspert ⭐️
ProfessorEkspert ⭐️
Svein Sando
Avdelinger
Faggruppe for religion, livssyn og etikk | Institutt for språk, kunst og kultur
Cristin ID
328048Formidling
- Faglig foredrag
Livslang lek
- Faglig foredrag
Livslang lek
- Populærvitenskapelig foredrag
Barnehageansatte som balansekunstnere i en hverdag preget av komplekse problemstillinger
- Vitenskapelig foredrag
Barad's Agential Realism from a RE Perspective
- Vitenskapelig foredrag
Karen Barad: Agential Realism, del 2 - presentasjon og kritikk
- Vitenskapelig foredrag
Karen Barad: Agential Realism, del 1 - presentasjon og kritikk
- Faglig foredrag
Undervisningsorganisering og endret struktur mellom forelesning og grupper - videreutvikling ved hjelp av digitale hjelpemidler
- Faglig foredrag
Ferdighetstrening og gruppeundervisning. Erfaringer fra endrede undervisningsformer i Barnehagelærerutdanningen
- Vitenskapelig foredrag
Barnehagelæreren som balansekunstner i en hverdag preget av komplekse problemstillinger
- Vitenskapelig foredrag
An Aristotelian perspective on Bishop's focus on values in education in mathematics
- Vitenskapelig foredrag
Courage to explore religion and values in Early Childhood Education
- Vitenskapelig foredrag
Generell kompetanse - ekspertise eller klokskap?
- Faglig foredrag
Praksislæreren - Utdanningens viktigste lærer?
- Vitenskapelig foredrag
0-8 Young children and digital technology - Norwegian Report
- Faglig foredrag
Vi må tørre å vise oss fram
- Populærvitenskapelig foredrag
Fra teknisk kunnen til digital etisk dannelse
- Faglig foredrag
Vurdering i praksis.
- Vitenskapelig foredrag
Young Children (0-8) & Digital Technology. Qualitative study across 19 countries in Europe. National results. Norway
- Faglig foredrag
Barn og IKT
- Faglig foredrag
Digital etisk dannelse
- Faglig foredrag
Digital etisk dannelse i barnehagen
- Faglig foredrag
Profesjonsetikk i Retningslinjene for barnehagelærerutdanning
- Vitenskapelig foredrag
Makt- og kjønnsperspektiver på bruk av IKT i barnehagen
- Populærvitenskapelig foredrag
Barn og IKT. Hva kan voksne bidra med?
- Vitenskapelig foredrag
Digital danning - mer enn å mestre et tastatur og mus
- Populærvitenskapelig foredrag
Nordlandsbanens stasjonsarkitektur
- Vitenskapelig foredrag
Barn og IKT, velsignelse eller forbannelse? Metaperspektiv på barns bruk av IKT
- Vitenskapelig foredrag
Architecture and citizenship; About the impact of architecture on man
- Vitenskapelig foredrag
Pictures as ethical instruments in Learning Management Systems
- Vitenskapelig foredrag
Embodiment as a Guard against Transparent Technologies
Publikasjoner
- Faglig kapittel
Vitenskapshistorien
- Faglig kapittel
Fra nysgjerrighet til vitenskap
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
WHEN WORLDVIEW ISSUES AREAT STAKE IN KINDERGARTENS - How Could Virtue Ethics Enhance Student-Teachers’ and Teachers’ Courage to Deal withCases Concerning Religion and Other Worldviewsin Kindergarten?
- Faglig kapittel
"De tre bukkene Bruse" i tre varianter. Etiske aspekter i et folkeeventyr i gammel og ny utgave
- Faglig kapittel
Narrativ etikk. Fortelling som materiale for etisk refleksjon
- Fagbok
Broer og speil. Fortellingens muligheter i barnehage
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Leken som grenseoverskridelse
- Vitenskapelig artikkel
Digital ethical Bildung as a proactive educational approach against cyberbullying, with Aristotle, Løgstrup and Barad as sources for a philosophical framework
- Vitenskapelig artikkel
Forenende motsetninger i barnehagelærerhverdagen
- Anmeldelse
Ingeborg Tveter Thoresen (2015) : Barnehagelæreren. Profesjon, politikk og forskning
- Fagartikkel
Fundamentale matematikkaktiviteter
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Mot til å stå i det ufullkomne
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Mot, møter og faglighet
- Rapport
YOUNG CHILDREN (0-8) AND DIGITAL TECHNOLOGY A qualitative exploratory study - National report - Norway
- Kronikk
Start med barna
- Rapport
Småbarn og digitale medier 2016. En kvalitativ undersøkelse om norske 0-8-åringers bruk av digitale (online) medier
- Vitenskapelig artikkel
Makt - og kjønnsperspektiver knyttet til bruk av IKT i barnehagen
- Doktorgradsavhandling
Barn, IKT og etikk : en studie i digital etisk dannelse, med norske barnehager som case
- Faglig kapittel
Lek, symboler og ritualer
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Barna som robuste og empatiske ikt-aktører. En etikers betraktninger om utvikling av digital kompetanse i barnehagen
- Vitenskapelig artikkel
Play and virtuality
- Vitenskapelig artikkel
Barns bruk av IKT - et etisk sideblikk på teknologiens velsignelser og forbannelser
- Kronikk
Modelljernbane som allmenndannelse
- Fagartikkel
Arkitektur, sansing og identitet
- Fagartikkel
Etikk og IKT
- Vitenskapelig artikkel
Medynk og nestekjærlighetsbudet En lesning av en artikkel av Z. Bauman i lys av "Den barmhjertige samaritan" - og omvendt
- Programvare
- Anmeldelse
Jernbanehistorie
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Hvordan hoppeparadiset ble til
- Rapport
Etisk blikk på IKT-støttet lærerutdanning : rapport fra et delprosjekt knyttet til forsøket med IKT-støttet allmennlærerutdanning på Høgskolen i Sør-Trøndelag 2001 - 2005
- Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
IKT, barn og kropp
- Rapport
Mediebarndommen. Artikkelsamling basert på konferanse i Trondheim 27.-28.mars 2003
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Vulnerable bodies as ethical sensors
- Fagartikkel
Forståelse og opplevelse
- Fagartikkel
Forståelse og opplevelse. Hermevtikkens blikk på museumsutstillinger i sin allminnelighet og jernbanemuseer i særdeleshet
- Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Paradishopping - labyrintdans, pilegrimsvandring eller påskeleker?
- Vitenskapelig artikkel
K. E. Løgstrup and the virtue of travelling
- Vitenskapelig artikkel
Påsken i Lego
- Vitenskapelig artikkel
Should we consent to an increase of non-fatal health hazards if that reduces other risks of fatality
Forskningsprosjekter
- Pågående
Flerkulturelle praksiser i barnehagen
- Avsluttet
Courage and related values related to religion and worldview in kindergartens
- Avsluttet
Posthumanistiske aspekter vedrørende barnehagen og barnehagelærerutdanningen
- Avsluttet
Broer og speil - en bok om fortelling til bruk i kunnskapsområde SRLE i Barnehagelærerutdanningen
- Avsluttet
Ønsket kompetanse hos barnehagelærere, sett fra tolv erfarne praksislæreres ståsted
- Avsluttet
Små barn (0-8) og digital teknologi. En kvalitativ eksplorativ studie.