DMMH | Glassmaleriene i biblioteket

Glassmaleriene i biblioteket

To blyglassvinduer med øyemotiver pryder biblioteket i hovedbygget. Arkitekt Johan Osness var bevisst i sin symbolikk – øyet går igjen i både glassmosaikken, utskjæringer i byggets fasade og skolens fane.

Skisse: Anna Moody

Glassmaleriene er et par av to identiske blyglassmalerier med øyemotiver i Jugend-stilen, noe Osness selv var svært opptatt av. Motivene er gjentatt med grønn eller oransje øyefarge. Glasset er montert i en ramme med små ruter i jern, og holdes på plass av en tykk treramme. 

Vinduene ble montert opp med hovedbygningen i 1912 og kan sees på flere gamle fotografier fra skolens historie. Vinduenes kunstner og utførende glassmester er ukjent. 

Foto: Anna Moody

Osness benyttet glassmalerier i flere av sine bygg. Blant annet på E. C. Dahls stiftelse ble vinduene produsert på bestilling hos Ferdinand Müller i Tyskland. Noen mener at glassvinduene på Dalen Blindeskole kan være tegnet av Gabriel Kielland, men vi har ingen konkrete kilder som tyder på at han stod bak.

Gabriel Kielland er kjent for sin vakre glassmosaikk i blant annet Nidarosdomen.

Foto: Anna Moody

Øyet som motiv

Arkitekt Johan Osness var bevisst på motivets viktighet, og dette var intet unntak når han leverte tegninger til arkitektkonkurransen for ny Blindeskole på Dalen i 1909.

Fordi bygget skulle tjene Dalen Blindeskole (tidligere Nordenfjeldske Blindeskole), var ornamentikken nøye gjennomtenkt for å gjenspeile menneskene som skulle leve her. 

Utskjæringer av øyne man ser over hovedinngangene var tegnet inn av Osness allerede de første tegningene (venstre).

Foto: Schrøder. Digitalt Museum, Trøndelag Folkemuseum Sverresborg. Inventar-ID: FTTF.SCH.DOK.020.05

Jugend-ornamentikk

Dalen Blindeskole ble tegnet i Jugend-stil, og her er ornamentikk viktig både i byggets fasade og interiør.

Jugend-ornamentikk var oftest inspirert av natur, geometri eller norrøne motiver - noe vi ser gjennomgående i hovedbygget. Osness benyttet hovedsakelig geometriske former og krøll-ornamentikk i denne bygningen. 

Øyet var også sentralt motiv i Dalen Blindeskoles fane (høyre).

Bildearkiv:

Kontakt:

Kilder:

Aasen, Astri (1987) Johan Osness dekorens mester i Trondhjemsarkitekturen. Hovedfagsoppgave i kunsthistorie. Universitetet i Bergen (tekstdel og katalogdel)

Aasen, Astri Fra steile tårn til slyngende drager : om Stiftelsens sydfasade. Trondhjemske samlinger, Rekke 3 /1990 utgitt av Trondhjems historiske forening 1990. 

Dronning Mauds Minne Høgskole (2025) Høgskolens historie. Hentet 10.04.2025  https://dmmh.no/om-dmmh/hogskolens-historie 

Furuset, Kjell (2008) Dalen - fra husmannsplasser til blindeskole og høgskole. Årbok for Strinda Historielag 2008

Tangevold, Elin Braskerud (2024) Reetablering av norsk glassmaleri 1900–1913. Kunst og Kultur 107/2. DOI: ttps://doi.org/10.18261/kk.107.1-2.3

Øverland, Per [År ukjent] Historieglimt 221 - Dalen Blindeskole. Hentet 30.04.2025 fra Lademoen Historielag

*Historisk arkiv på Dronning Mauds Minne Høgskole (originale arkitekttegninger, brevutvekslinger, kontrakter osv.)