

Glassmaleriene er et par av to identiske blyglassmalerier med øyemotiver. Motivene er gjentatt med grønn og oransje øyefarge. Geometriske motiver var typisk i denne tidsperioden, som gjenspeiles i vinduenes utforming. Glasset er montert i en ramme med små ruter i jern, og holdes på plass av en tykk treramme.
Vinduene ble montert opp med hovedbygningen i 1912 og kan sees på flere gamle fotografier fra skolens historie. Vinduenes kunstner og utførende glassmester er ukjent.

Osness benyttet glassmalerier i flere av sine bygg. Blant annet på E. C. Dahls stiftelse ble vinduene produsert på bestilling hos Ferdinand Müller i Tyskland. Noen mener at glassvinduene på Dalen Blindeskole kan være tegnet av Gabriel Kielland, men vi har ingen konkrete kilder som tyder på at han stod bak.
Gabriel Kielland er kjent for sin vakre glassmosaikk i blant annet Nidarosdomen.

Øyet som motiv
Arkitekt Johan Osness var bevisst på motivets viktighet, og dette var intet unntak når han leverte tegninger til arkitektkonkurransen for ny Blindeskole på Dalen i 1909.
Fordi bygget skulle tjene Dalen Blindeskole (tidligere Nordenfjeldske Blindeskole), var ornamentikken gjennomtenkt for å gjenspeile menneskene som skulle leve her.
Utskjæringer av øyne man ser over hovedinngangene var tegnet inn av Osness allerede i de første utkastene.

Øyet var også sentralt motiv i Dalen Blindeskoles fane (høyre). Motivet er "Guds øie" i en trekant som bryter seg gjennom skyene [1]. Øverst på fanen er frasen "Bli lys" skrevet med punkskrift.
På baksiden av fanen er en inskripsjon fra lærer Erik Harildstad brodert: "Mot lyset fremad hånd i hånd, mot lysets seier i vår ånd"
Arbeidet med fanen ble ledet av en komité bestående av lærerinnene Valborg Wexelsen og Ingeborg Ingvaldsen, sammen med bestyrer Johan Voll [2]. Fanen ble innviet 17. mai 1932.

Osness og ornamentikken
Dalen Blindeskole ble tegnet i en nyere arkitektonisk stil, gjerne kalt nordisk nybarokk[3]. Selv om Osness var mest kjent som en jugendarkitekt, beveget han seg mer inn i barokken i denne perioden. Vi ser allikevel noen innslag av jugendstil i byggets fasade.
Han benyttet hovedsakelig geometriske former, naturelementer og sin unike krøll-ornamentikk i denne bygningen (venstre). Som de fleste arkitekter på denne tiden har Osness tegnet mye av interiøret selv som fremdeles er å finne i høgskolens lokaler.
Osness var en mann med utpreget dekorglede. Selv når han konstruerte mer moderne bygg preget av symmetri og glatte fasader, slapp han seg løs og tegnet inn små detaljer og mønster. Dette ser vi spesielt i de snedige "krøllene" i gavlene og rekkverkene.
Bildearkiv:
Kontakt:
Har du informasjon om Johan Osness og blindeskolen?
Dette prosjektet pågår fremdeles, og er avhengig av dokumenter og kilder som enkeltpersoner kan ha i sine personlige arkiv. Ta kontakt dersom du tror du kan ha relevante dokumenter liggende!








