Gå til innholdet

Zotero

Zotero er et program som organiserer og arkiverer referanser, og kan integreres med Word for å forenkle referansehåndteringen i fagtekster.

Hvordan installere Zotero på egen maskin

Last ned Zotero fra Zotero download page. Hvis du ønsker å integrere Zotero med Firefox, må du også laste ned en såkalt Connector. Følg deretter veiledningen for din maskin, Windows eller MacOS:

Windows

Kjør installasjonsprogrammet for å installere Zotero, og følg instruksjonene på skjermen.

MacOS

Åpne .dmg-filen som du lastet ned og dra Zotero-programmet over i Programmer.

Installere en Connector

Zotero kan integreres med Firefox eller Chrome, og kan deretter brukes til å hente ut referanser fra nettsider automatisk. En Connector installeres fra Zotero download page: trykk på «Install Firefox Connector» eller «Install Chrome Connector» avhengig av hvilken nettleser du har. Følg nettleserens instruksjoner for installering.

Hvordan bruke Zotero i Microsoft Word

Etter å ha installert Zotero på egen maskin kan du begynne å bruke Zotero i Word for å organisere referanser – både siteringer i teksten og referanselisten som sådan – og forenkle arbeidet med fagteksten din.

word1-2.png

Illustrasjon 1 Et vanlig syn når man jobber i Word.

Når man er klar til å sitere, kan man bruke fanen Zotero for å legge til en referanse i dokumentet. Trykker man på Add/Edit Citation, vil man kunne søke etter referanser som er registrert i Zoterobiblioteket sitt.

word2.png

Illustrasjon 2 Trykk på Add/Edit Citation for å legge til en referanse.

zotero1-2.png

Illustrasjon 3 Velg referansestil og språk i vinduet som dukker opp.

zotero2-2.png

Illustrasjon 4 Søk på en av referansene i biblioteket ditt.

zotero3.png

Illustrasjon 5 Du kan også legge til informasjon om sidetall.

zotero4.png

Illustrasjon 6 Zotero setter inn referanse i henhold til den valgte referansestilen.

word3.png

Illustrasjon 7 Zotero kan også legge inn referanselisten i henhold til den valgte referansestilen.

Oppdatert