- Bachelor
Fritidspedagogikk
- Studietype Part time, 4 år
- Studiepoeng 180
- Søknadsfrist 15. April
Trenger du mer informasjon om dette studiet?
Beskrivelse av studiet
Gjennom utdanningen tilegner studentene seg kunnskaper og ferdigheter som kvalifiserer for arbeid som fritidspedagog for barn og ungdom opp til 18 år, i et samfunn preget av mangfold og endring. Fritidspedagogikk handler om å legge til rette for at alle barn og ungdom aktivt kan medvirke til meningsfull fritid, preget av lek, utforsking, utvikling og vennskap, basert på den enkeltes forutsetninger. Arbeid som fritidspedagog innebærer å planlegge, gjennomføre og reflektere over fritids- og sosialpedagogisk arbeid, med et spesielt fokus på barn og ungdoms rett til medvirkning.
I løpet av studiet vil studentene utvikle kompetanse innen ledelse og tilrettelegging av varierte fritidsaktiviteter som fremmer barn og ungdoms mestring og utvikling. Studentene vil også tilegne seg ferdigheter i å anvende digitale verktøy og teknologi i samspill med barn og ungdom for å fremme kreativitet og innovasjon.
Utdanningen vil gi innsikt i nasjonale og internasjonale perspektiver med betydning for fritidsfeltet, og kvalifisere for arbeid innen skole/SFO, kultur- og fritidssektoren, frivillige lag og organisasjoner. Studentene vil lære å bidra til samfunnsdebatt og faglig utvikling innen fritidspedagogikk, samt å trekke inn globale perspektiver for å møte utfordringer i en stadig mer internasjonal kontekst.
FNs bærekraftsmål vil innarbeides i alle emner. Som fritidspedagog vil studentene være i stand til å skape trygge, inkluderende og bærekraftige fritidsmiljøer som vektlegger alle barns mulighet for aktiv deltakelse.
Praksis
- Praksis i 1. studieår utgjør 80 timer (20 dager á 4 timer), disse kan gjøres på eget arbeidssted.
- Praksis i 2. studieår utgjør 80 timer (20 dager á 4 timer), disse kan gjøres på eget arbeidssted.
- Praksis i 3. studieår utgjør 80 timer (20 dager á 4 timer) og må gjøres på annet arbeidssted enn eget.
- Praksis i 4. studieår utgjør 80 timer (20 dager á 4 timer) og knyttes til eget FOU-prosjekt
Internasjonalisering
DMMH legger til rette for at studenter på fritidspedagogutdanning kan ha et studieopphold i utlandet. I denne utdanningen er det lagt til rette for praksisstudier i 3. studieår høstsemester. Studenter kan gjennomføre sin praksisperiode på 20 sammenhengende virkedager i samarbeid med utvalgte internasjonale samarbeidsinstitusjoner. Dersom det ikke er mulig å gjennomføre en praksisperiode utenlands, vil det være mulig å gjennomføre denne praksisen i Norge.
Opptakskrav og innpassing
Generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse. For opptak med grunnlag i realkompetanse kreves minst fem års yrkeserfaring, hvor minst tre av disse årene må være relevant erfaring.
Rangering foregår etter forskrift for opptak til høyere utdanning, jf. kapittel 7.
Oppstart og samlingsuker
Informasjon om studiestart og datoer for samlingsuker kommer.
Det er 3 fysiske samlingsuker i høstsemesteret, og 4 fysiske samlingsuker i vårsemestret.
Studentene må regne med å jobbe en del med studiet mellom samlingene.