- Master
Master i barnekultur og kunstpedagogikk
- Studietype Full time, 2 år
- Studiepoeng 120
- Søknadsfrist 15. April
Trenger du mer informasjon om dette studiet?
Med utgangspunkt i fordypningen denne masteren tilbyr innen et selvvalgt kunstfag - musikk, drama, kunst og håndverk eller norsk (litteratur for barn) eller en kombinasjon av disse (kunst, kultur og kreativitet) - vil dette studiet gi denne muligheten.
Vi tilbyr et masterstudium med vekt på praktisk kunstfaglig arbeid i høgskolens nye kunstfagsbygg med kunst- og håndverks-verksteder og musikkrom/studio. Høgskolen har to store black boxer for visning og dramafaglig arbeid.
Vi har et nettverk av kunst- og kulturinstitusjoner som danner et mulig utgangspunkt for studenters utforsking og kunstpedagogiske prosjekter, eksempelvis Rockheim, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Norsk kulturskoleråd, Cirka Teater, Barneteateret vårt i Ålesund og Trondheim kommune (praksisavtale med barnehager og skoler).
Selvvagt fordypning
Masteren tilbyr fordypning innen følgende kunstfag: musikk, drama, kunst og håndverk, norsk (litteratur for barn) eller en kombinasjon av disse (kunst, kultur og kreativitet). Studenten velger fordypning innen ett av disse kunstfagene basert på fagfelt fra bachelor.
Utveksling
Benytt anledningen til faglig fordypning i Odense, blant annet kjent som H. C. Andersen sin fødeby og med et rikt kulturliv og mye spennende barnekultur.
Tredje semester av masterstudiet i barnekultur og kunstpedagogikk kan gjennomføres som Erasmus+ student ved vår samarbeidspartner Syddansk Universitet (SDU). Emnet "Barnekulturelt kunstpedagogisk prosjekt" blir erstattet med følgende emner ved SDU (med forbehold om endringer):
- Kulturformidling, æstetiskfaglig teori og praksis (6 studiepoeng)
- Kulturel/æstetisk produktion/projekt (9 studiepoeng)
- Forskningsteori og -metode (6 studiepoeng)
I tillegg til Lånekassestøtte, kan du få Erasmus+ støtte.
Det vil bli avholdt informasjonsmøter. Søknadsfristen er 1. mars. Relevante søkere må ha bestått alle emner før utreise. Aktuelle kandidater blir innkalt til intervju. Det vil bli lagt vekt på faglig, personlig og sosial egnethet.
Opptakskrav
Opptakskravene for master i barnekultur og kunstpedagogikk er under revidering. Fram til noe annet er besluttet er det dette som gjelder:
- Barnehagelærerutdanning med en kunst- og kulturrelatert fordypning. Eller
- Treårig bachelor som pedagog (grunnskolelærer, barnevernspedagog, spesialpedagog, Steiner-pedagog) inkludert 60 stp. i det selvvalgte kunstfaget. Eller
- Bachelor i musikk, kunst og håndverk eller drama / norsk litteratur inkludert 60 stp. praktisk-pedagogisk kompetanse (faglærer).
Alle som tas opp må ha en gjennomsnittskarakter på C eller bedre innen de obligatoriske 60 stp. i ett eller flere kunstfag.
Dokumentasjon
Du må laste opp vitnemål, karakterutskrift, attester og andre relevante dokumenter i Søknadsweb innen søknadsfristen. Se viktig informasjon om dokumentasjon ved opptak til master- og videreutdanning.
C-krav ved opptak til master
Mastergradsstudiene og enkeltemnene innenfor disse studiene har C-krav. Det vil si at det vektede gjennomsnittet av opptaksgrunnlaget ditt (vanligvis bachelorgrad) må være 2,5 eller høyere. Se viktig informasjon om C-kravet og hvordan karaktersnittet beregnes.
Søkere med utgått førskolelærerutdanning eller barnehagelærerutdanning som ikke oppfyller C-kravet
Se studieplan.
Opptak til enkeltemner
Se studieplan.
Innpassing
Masterstudiet gir mulighet for innpassing, etter søknad, av følgende emner fra 2-årig Masterprogram i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon – studieretning kunstfag ved PLU, NTNU:
EDU3121 Kvalitativ metode (7,5 stp.) sammen med EDU3123 Vitenskapsteori (7,5 stp.) kan innpasses i mastergraden som erstatning for MKVFM4000 Vitenskapsteori og forskningsmetoder (15 stp.).
EDU3074 Kunstpedagogikk, diskursiv kompetanse og profesjonalitet (7,5 stp.) sammen med EDU3070 Kunstfag, lek og barndomsforståelse (7,5 stp.) kan innpasses i mastergraden som erstatning for MKBKP4030 Teori barnekultur og kunstpedagogikk (15 stp.).
Det er også mulig å få innpasset emner fra andre utdanningsinstitusjoner etter søknad.
Jobbmuligheter
Studiet kvalifiserer studentene til å kunne lede og veilede kunst- og kulturfaglige forsknings- og utviklingsprosjekt i barnehagen. Studiet danner også grunnlag for å jobbe med kunstfaglig utviklings- og formidlingsarbeid med og for barn i kulturinstitusjoner som kunst- og kulturskolen, Den kulturelle skolesekken (DKS), scenekunstarenaer for barn, arenaer for musikk, museum, kunst- og kulturforvaltning og bibliotek. Videre kvalifiserer studiet til undervisningsstillinger i høyere utdanning.
Videre studier
Fullført masterprogram gir mulighet for opptak til videre studier på ph.d.-nivå.
Studiestart og samlingsuker
Informasjon om studiestart og datoer for samlingsuker publiseres i god tid før studiestart.