Karianne har undervisningserfaring fra både bachelor og masternivå. Hun veileder masterstudenter innen både Spesialpedagogikk og Barnehagekunnskap, og er medveileder til tre PhD stipendiater.
Karianne er studieprogramleder for Master i Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom, og faggruppekoordinator for Institutt for pedagogikk.
Sammen med I. Åmot, leder Karianne forskergruppa i spesialpedagogikk ved DMMH.
Hun har utviklet og hatt emneansvar for 'Innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode' (15stp) og 'Fordypning i forskningsmetode og forskningsdesign' (15stp ) som går 2. året i masterstudiet Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom og masterstudiet i Barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring. Karianne har også utviklet og hatt ansvar for emnet 'Individ- og systemrettede tiltak i et inkluderende perspektiv' (15stp) i masterstudiet for spesialpedagogikk.
Karianne er seksjonsredaktør i Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk.
Hun er også med i arrangementskomiteen for Barne- og Ungdomsseminaret i Trondheim.
Ett av Karianne's fokusområder er Inkludering og spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. I den forbindelse har hun utarbeidet en læringsfilm til bruk i barnehager: https://www.youtube.com/watch?v=B5q5iAT7Rjc
I samarbeid med Geminisenteret OppInk bidro Karianne med å arrangere og ha innlegg i konferansen "Hvordan står det til med inkludering i skole og barnehage?" (23.11.21). Hele konferansen er tilgjengelig på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=b7VWsnHl-Co