Marit Holm Hopperstad
Marit Holm Hopperstad
Dissemination
-
Vitenskapelig foredrag
Children's experiences of being in the forest in the preschool context
-
Vitenskapelig foredrag
Enhancing relational communication in Early Childhood Education and Care (ECEC) institutions: An analysis of wall-hanging texts adressed to parents
-
Poster
Teachers Without Borders
-
Faglig foredrag
Voksne i dialog med femåringer som på eget initiativ produserer tekster i barnehagen
-
Vitenskapelig foredrag
Five-year-olds`writing in informal situations in Norwegian Kindergartens
-
Vitenskapelig foredrag
"Hiv og hoi": Brevskriving til Kaptein Sabeltann - en meningsfull skrivesituasjon i klasserommet på 1.trinnet?
-
Vitenskapelig foredrag
What interests seem to motivate five-year-olds to write in two Norwegian kindergartens?
-
Vitenskapelig foredrag
Cultures of writing in two Norwegian kindergartens
-
Vitenskapelig foredrag
"Dette er et hus". Om barns tegninger som uttrykksform
-
Vitenskapelig foredrag
De eldste barnehagebarnas skriving i barnehagen
-
Vitenskapelig foredrag
Multimodalitet og intermedialitet i småbarns bildeskaping; "tegne sin egen kakking - kakke en tegning
-
Vitenskapelig foredrag
Barnehagen som arena for de minste barnas meningsskapende praksiser: meningsskaping med bilder i en sosial kontekst
-
Vitenskapelig foredrag
Barns tegninger i barnehagen: en "bro" til skriftspråket - og en uttrykksform med egenverdi
-
Vitenskapelig foredrag
Barns livstolkning gjennom tegning
-
Vitenskapelig foredrag
Æ vil tegn grøt: Tegning i grunnleggende lese- og skriveopplæring
-
Vitenskapelig foredrag
Barns bilder i barneforskning: barn som informanter gjennom tegning
-
Intervju
Tegning skaper mening
-
Poster
"Ska æ tegn en sånn en te dæ?" Læringspotensialet i barns jevnalderrelasjoner ved tegnebordet
-
Vitenskapelig foredrag
Six-year-olds' production of drawings in school: drawing events and interaction
Publications
-
Rapport
-
Fagartikkel
Se hva som skjer!
-
Fagbok
Prosjekt på gang! Kunstpedagogisk prosjektarbeid i barnehagen
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Lek i barnehagebarns museumsbesøk
-
Faglig kapittel
Introduksjon
-
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Barnehagebarns kulturliv
-
Vitenskapelig artikkel
Barnehagens garderobe som semiotisk landskap - og et sted for barns literacy?
-
Fagartikkel
Permene kommuniserer! - En annerledes lesing av rammeplanen
-
Rapport
Barnehagebarns kunstmøter på museum
-
Nettsider (opplysningsmateriale)
På oppdagelsesferd i datamaterialet. Om analyseprosessen og hva vi har valgt å konsentrere oss om.
-
Nettsider (opplysningsmateriale)
Mosaikk på museet. Noen erfaringer med Mosaic Approach i barnas kunstmøter på museum.
-
Nettsider (opplysningsmateriale)
Hva kan vi lære? Noen kunstpedagogiske refleksjoner.
-
Nettsider (opplysningsmateriale)
Hvorfor har vi studert barns møter med kunst på museum? Noen ord om bakgrunnen for prosjektet.
-
Nettsider (opplysningsmateriale)
Hendelser i barnas kunstmøter.
-
Nettsider (opplysningsmateriale)
"Mitt går helt til loftet". I fiksjonens verden.
-
Nettsider (opplysningsmateriale)
"Nei vi går". Om å ta en avstikker.
-
Nettsider (opplysningsmateriale)
Den gnistrende røde bilen. Kroppslighet og sanselighet i barnas møter med kunsten
-
Nettsider (opplysningsmateriale)
Barnas fotografier. Hva slags bilder tok barna og hva kan de si oss?
-
Nettsider (opplysningsmateriale)
Møte kunsten sammen. Fellesskap mellom barna som del av kunstmøtet
-
Nettsider (opplysningsmateriale)
På ball. Barnas andre besøk på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
-
Nettsider (opplysningsmateriale)
En tidsreise. Gjensyn med Rockheim
-
Nettsider (opplysningsmateriale)
"I dag skal vi på Rockheim og rocke". Det første besøket på Rockheim.
-
Nettsider (opplysningsmateriale)
På jakt etter dyr. Det første møtet med kunsten på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
-
Nettsider (opplysningsmateriale)
Som en mosaikk. Innblikk i prosjektets metodiske tilnærming
-
Vitenskapelig artikkel
‘Do you want this?’ Exploring newcomer migrant girls’ peer reception in Norwegian day care: Experiences with social exclusion through the exchange of self-made artefacts
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tegnestund og barnekultur
-
Vitenskapelig artikkel
“Now we are going on a Journey”: Meaning-Making with a Healthcare Game during Toddlers’ Medical Treatment
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Barnekultur: kultur for, av og med barn
-
Rapport
Synteserapport fra pilotprosjektet "Barnehagen som læringsmiljø- og danningsarena"
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
It takes more than just saying hello. Recently arrived migrant children`s multimodal access strategies, and social positioning work in a Norwegian Kindergarten
-
Populærvitenskapelig artikkel
Barns interesse for å skrive. Et glimt inn i tre barnehagelæreres praksis
-
Vitenskapelig artikkel
Interactions Between Caregivers and Young Children: Exploring Pedagogical Tact in Nebulizer Treatment
-
Populærvitenskapelig artikkel
Voksne i dialog med barn som lager tekster
-
Populærvitenskapelig artikkel
"Bæbææ": En ettåring vil snakke om et bilde
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tegning og samhandling på førstetrinnet
-
Vitenskapelig artikkel
"Rulle rulle": Toåringers meningsskaping med tredimensjonale konstruksjoner i papir
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
En toåring maler tekst
-
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Barn lager tekster. Om barns tidlige tekstproduksjon og de voknes betydning
-
Vitenskapelig artikkel
Førskolelæreres praksis og femåringers skriving i formelle læringssituasjoner i en norsk barnehage
-
Populærvitenskapelig artikkel
"Skal vi tegne en fisk?"
-
Vitenskapelig artikkel
Voksne i dialog med femåringer som på eget initiativ produserer tekster i barnehagen
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
"Dette er et hus": Om interesser i barnehagebarns tekster - og de voksne
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
"Hiv og hoi": Brevskriving til Kaptein Sabeltann - en meningsfull skrivesituasjon i klasserommet på 1.trinn?
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Femåringers tekster i et multimodalt perspektiv
-
Vitenskapelig artikkel
Studying meaning in children`s drawings
-
Vitenskapelig artikkel
Hvilke interesser synes å motivere femåringer til å skrive i barnehagen?
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Glimt fra barns eventyrinspirerte tegninger
-
Vitenskapelig artikkel
Relationships between children`s drawing and accompanying peer interaction
-
Vitenskapelig artikkel
How children make meaning through drawing and play
-
Rapport
Funksjonshemmede barn i barnehage. Kunnskapsstatus og forskningsutfordringer
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Nå skal dere få tegne: tegningens plass i grunnleggende lese- og skriveopplæring
-
Vitenskapelig monografi
Alt begynner med en strek. Når barn skaper mening med tegning
-
Vitenskapelig artikkel
Ikke bare ord - tegning også
-
Fagartikkel
Tegning som meningsskaping
-
Vitenskapelig artikkel
Tegning som forskningsobjekt og som praksis i barnehage og grunnskole: tradisjoner og spenninger
-
Doktorgradsavhandling
Når barn skaper mening med tegning. En studie av seksåringers tegninger i et semiotisk perspektiv
-
Vitenskapelig artikkel
Tegning som uttrykksform i norske seksåringers klasserom
-
Fagbok
Skolverkets forskningsprogram 1993-1996 : individperspektiv i forskningen