Ordningen med lærerutdanningsbarnehager (LUBA) er en måte å koble barnehagefeltet tettere sammen med UH - sektoren for å utvikle barnehagelærerutdanningen videre og styrke praksisrelevansen til DMMH igjennom forskning og utviklingsarbeid. Sekundært skal prosjektet øke kompetansen i barnehagene.
Den nasjonale strategien for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningen «Lærerutdanning 2025», belyser viktigheten av å etablere stabile og gjensidige utviklende samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjonene og barnehagesektoren. Et av innsatsområdene er å styrke praksisopplæring og FoU samarbeid gjennom etablering av lærerutdanningsbarnehager.
Fra høsten 2022 er det ansatt to PhD-stipendiater i prosjektet, tredje kandidat ble ansatt i 2023. I tillegg er det fordelt seks mindre stipend på 160 timer til faglærere på DMMH som vi drive forskningsprosjekter i samskaping med barnehagene - flere av disse stipendene ble fornyet i 2024 og fortsetter til våren 2025. Hensikten er gjennom forskning og samskaping å gjøre utdanningen mer praksisrelevant.
I tillegg har vi forsøk med skyggepraksis der studenter på Masterutdanningen får skygge en leder i en av barnehagene som ledd i å kople studiet med praksisfeltet. Flere andre typer samskaping og forskning vil bli utviklet underveis, basert på mange av de tankene som ble utviklet før oppstarten beskrevet i mulighetsdokumentet som det er lenket til over.
Tanken bak lærerutdanningsbarne-hageprosjektet er at det skal stilles høyere krav til samhandlingen mellom barnehagelærerutdanningen ved høyskolen og lærerutdanningsbarnehagene, enn til øvrige praksisbarnehager.
DMMH har inngått et samarbeid med to barnehager i Trondheim til et tett samarbeid om utvikling av gode ordninger for praksis for barnehagelærere, utvikle undervisningen ved høgskolen og samskape god og relevant forsking om barnehage og barnehagelærerutdanningen. De to barnehagene er Granåsen barnehager (Trondheim kommune) og Sit barnehager. DMMH er koordinator og prosjektets eier.
Tett samarbeid mellom praksisfeltet og høyskolen
Ordningen med lærerutdanningsbarnehager (LUBA) er en måte å koble barnehagefeltet tettere sammen med UH - sektoren for å utvikle barnehagelærerutdanningen videre og styrke praksisrelevansen til DMMH igjennom forskning og utviklingsarbeid. Sekundært skal prosjektet øke kompetansen i barnehagene.
Den nasjonale strategien for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningen «Lærerutdanning 2025», belyser viktigheten av å etablere stabile og gjensidige utviklende samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjonene og barnehagesektoren. Et av innsatsområdene er å styrke praksisopplæring og FoU samarbeid gjennom etablering av lærerutdanningsbarnehager.
Fra høsten 2022 er det ansatt to PhD-stipendiater i prosjektet, tredje kandidat ble ansatt i 2023. I tillegg er det fordelt seks mindre stipend på 160 timer til faglærere på DMMH som vi drive forskningsprosjekter i samskaping med barnehagene - flere av disse stipendene ble fornyet i 2024 og fortsetter til våren 2025. Hensikten er gjennom forskning og samskaping å gjøre utdanningen mer praksisrelevant.
I tillegg har vi forsøk med skyggepraksis der studenter på Masterutdanningen får skygge en leder i en av barnehagene som ledd i å kople studiet med praksisfeltet. Flere andre typer samskaping og forskning vil bli utviklet underveis, basert på mange av de tankene som ble utviklet før oppstarten beskrevet i mulighetsdokumentet som det er lenket til over.
LUBA - Vi utvikler ideer og forskning - sammen med praksisfeltet
Kontakt prosjektleder Paal Eckhoff Salvesen
Høgskolelektor, seksjon for samfunnsfag
+47 73 56 83 81 | +47 90 78 08 22 | pes@dmmh.no | dmmh.no