Akademisk dugnad for kunstnerisk bærekraft

  • Published: 27.11.2023
  • Updated: 09.12.2024

Professor Lise Hovik fra DMMH har sammen med dosent Mette Bøe Lyngstad fra Høgskolen på Vestlandet og viserektor på UiT Rikke Gürgens Gjærum gjennom 3 år ledet en global dugnad for bærekraftsarbeid gjennom kunsten. Alle de tre involverte er kunstfaglige forskere med lang erfaring og forankring i drama- og teaterfaget.  De opplever å ha et etisk ansvar, men også en plikt og en mulighet til å utforske ulike handlingsalternativer for noen av våre største samfunnsutfordringer gjennom kunstneriske og pedagogiske perspektiver, for teknologien alene kan ikke forebygge en global katastrofe.

Lise Hovik forteller at temanummeret om bærekraft i kunstfagene ble initiert av professor Rikke Gurgens, UiT, som på FB utfordret sine kunstfag-kollegaer til å dele hva de gjør for bidra til å motarbeide klima og naturkrisen, og svare på FNs 17 bærekraftmål (Sustainable Development Goals). Hun hadde ideen om at vi som arbeider med kunstfag i høgskoler og universitet sammen kan svare på alle målene, og vise at vi tror på at vårt arbeid er viktig i denne sammenhengen. 

Lise Hovik: Jeg ble begeistret for tanken, og meldte min interesse for å bidra. Så begynte ballen å rulle. Det har vært sinnsykt mye arbeid, for artiklene tikket inn fra hele verden! Mette Bøe Lyngstad, som tok hovedansvaret har jobbet sammen med hovedredaktørene i Nordic Journal for Arts & Research, Torill Vist og Jan Sverre Knudsen for å få alt på plass, og vi endte opp med 23 artikler i ett og samme temanummer! Dette utgjør til sammen 530 sider med fagstoff, og er visstnok rekord i tidsskriftets historie!

Tidsskriftet utgis kun på nett, og tilbyr Open Access.

Lyngstad, M. B., Gjærum, R. G., Hovik, L. (Eds). (2023). Aesthetics and Ethics: Arts Education as a Catalyst for Sustainable Development. [Special issue]. Nordic Journal of Art & Research, 12(2)

Vol. 12 No. 2 (2023): Aesthetics and Ethics: Arts Education as a Catalyst for Sustainable Development | Nordic Journal of Art & Research
(oslomet.no)

Lise Hovik har bidratt i til sammen fire artikler:

'Fra DMMH har også Atle Krogstad sammen med Lise Hovik skrevet en artikkel om litterære samtaler med barnehagebarn, og hvordan de reflekterer over forholdet mellom trær og mennesker.

Lise Hovik har et håp om at dette temanummeret kan bidra: «Ved å løfte fram mange ulike stemmer, fagfelt, perspektiver og forskningsresultater kan vi synliggjøre hvilket potensiale kunstfag har til å skape nye ideer, og til å forandre verden».

Lyngstad, M. B., Gjærum, R. G., Hovik, L. (Eds). (2023). Aesthetics and Ethics: Arts Education as a Catalyst for Sustainable Development. [Special issue]. Nordic Journal of Art & Research, 12(2).

Use of cookies / Cookies policy

This site uses cookies to offer you a better browsing experience and improve your use of the website. We also measure and analyze usage patterns and engagement for a better understanding of how our services are used.

Acceptance applies to all pages with x in the address. Read more about the use of cookies in our privacy statement. privacy statement

Essential cookies

Essential cookies ensure basic functions such as page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function optimally without these essential cookies, and they are strictly necessary to provide an online service.

Enabling cookies helps you fill out forms effectively on our website. For example, cookies help prevent the same user from submitting the same form multiple times. The information is deleted from the browse after 90 days.

The cookies assess and help us understand how visitors interact with our website. The statistics and information gathered are anonymised.

We use marketing cookies to display content and ads that are relevant and engaging for our visitors.