Kari Mæland Strømsøe er høgskolelektor, barnehagelærer og spesialpedagog med mange års erfaring fra PP-tjenesten. Nå skriver hun doktorgrad om det spesialpedagogiske arbeidet i barnehagen.
I forrige uke sendte hun ut en landsomfattende spørreundersøkelse til styrere i barnehagen. Hun håper på at mange tar seg tid til å svare. Svarene danner grunnlaget for del to i doktorgradsarbeidet hennes, der spesialpedagoger som jobber i barnehage skal intervjues om hvilke utfordringer og muligheter rammebetingelsene gir.
- Engasjementet mitt for temaet kommer av erfaringer fra arbeidet mitt både her på høgskolen, i PPT og fra barnehagen. Det har gitt meg et innblikk i ulike sider ved det spesialpedagogiske feltet i barnehagen, men også et ønske om å fordype meg mer. Vi trenger å belyse bredden for å kunne få en forståelse av hvordan nasjonale endringer påvirker tilbudet til barna med behov for spesialpedagogisk hjelp, forteller Strømsøe.
Lite kunnskap om ståa rundt omkring i landet
- Vi hører det er stor variasjon i hvordan dette arbeidet blir organisert rundt om i landet. Det er også stor forskjell på hvor mye spesialpedagogisk kompetanse de ansatte har, forteller hun.Mye av dette ble belyst i Stortingsmelding 6 (2019-2020) og rapporten "Inkluderende fellesskap for barn og unge" ( Nordahl m.fl. 2018), som satte et kritisk blikk på kvaliteten og organiseringen av tilbudet som blir gitt barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging.
- Dette førte til at det de siste årene er satt i gang store endringer av både organiseringen av og ressursene knyttet til gjennomføringen av spesialpedagogiske tiltak i barnehagene. Samtidig er det veldig lite kunnskap om hvordan feltet ser ut rundt omkring i landet, annet enn det vi har fått gjennom enkeltbeskrivelser som viser at variasjonen er stor.
Stipendiat Kari Mæland Strømsøe fra DMMH forsker på hvordan det spesialpedagogiske arbeidet er organisert rundt omkring i landet.
3 spørsmål:
Strømsøe ønsker blant annet å kartlegge:• Hvem det er som arbeider med spesialpedagogiske oppgaver i barnehagene (hvilken kompetanse har de)
• Hvordan de spesialpedagogiske stillingene er organisert
• Styrernes erfaringer med, og opplevelsen av kvaliteten på det tilbudet de har mulighet til å gi innenfor sine rammer