Studenter og fagpersoner har etterspurt kunnskap om seksuell helse i grunnutdanningene i Norge. Institutt for pedagogikk (IPED) ved USN utvikler derfor 15 digitale Canvasmoduler i 3 deler (5+5+5) til barnehagelærer- og grunnskolelærerstudenter.
Del 1 og 3 blir felles. Del 2 blir delt og alderstilpasset.
Modulene utvikles med utgangspunkt i en helhetlig forståelse av at mennesket har en fysisk-, psykisk- og seksuell helse (WHO) som er i samspill hele livet. WHO sine Standards for seksualitetsundervisning vil bli diskutert i modulene, samt mangfoldsperspektiver. Studenter får innsikt i seksuell utvikling, risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer. Fokus er på handlingskompetanse og normkritisk undervisning.
- Vi inkluderer ressursperspektiver og ikke kun det problematiske. Som alle andre fag skal studentene i disse modulene øve seg på å vurdere kritisk kunnskap og utvikle sine holdninger og bli tryggere på språk i denne tematikken, forteller prosjektleder Stine Hasle. Hun har en campusovergripende stilling ved USN der hun underviser på heltid om Helhetlig seksualitetsundervisning, og har en bred undervisningsbakgrunn innen seksuell helse.
Elisabeth Walsøe Lehn, DMMH, prosjektleder Stine Cathrine Hasle fra USN og Kari Emilsen, DMMH.
Ønsker obligatorisk undervisning om seksuell helse
- Rapporter har kartlagt at grunnutdanninger i Norge har lite pensum om hvordan en kan fremme seksuell helse og forebygge overgrep. At det i Norge tar i gjennomsnitt 17, 2 år før en overgrepsutsatt betror seg til noen er også en grunn til å sette fokus på barnehagelærere og lærernes utdanninger, forteller Hasle.USN vil derfor gjør modulene om seksuell helse obligatoriske, slik at undervisning om seksualitet bli mindre personavhengig og tilfeldig.
Studentene våre har krav på grunnleggende kunnskap om seksuell helse, fortsetter prosjektlederen.
- De må ha kompetanse om både den positive og den negative seksualiteten, for å kunne ivareta samtaler og undervisning med barn og unge. Obligatoriske moduler tilpasset studentenes målgrupper kan kvalitetssikre kommende pedagogers undervisning. Slik kompetanseheving og grunnleggende kunnskap om hvordan gi barn og unge «Helhetlig seksualitetsundervisning» kan bidra til å fremme barn/unges seksuelle helse og forebygge seksuelle overgrep.
Prosjektet vokter seg for kun å ha et problemfokus. Modulene vil ha en balanse i pensum mellom lovlig og ulovlige seksualitet.
Deltagelse fra DMMH
Kari Emilsens miniforedrag handler om at vi har fått satt små barns beskyttelse på dagsordenen i Norge, på en annen måte enn tidligere. Hun forteller også at meldinger fra barnehagene til barnevernet har økt betraktelig de senere årene. Dette setter hun i sammenheng med økt oppmerksomhet på barnehagens ansvar knyttet til barn i risiko. Dette er et tema som har blitt forankret i lovverk og styrende dokumenter og det er igangsatt mange og gode tiltak for å styrke arbeidet.
- Ikke minst er det økt fokus, mer kunnskap og kompetanse i praksisfelt og utdanning, forteller Emilsen.
- Her ved DMMH har vi arbeidet strategisk for å oppfylle vårt mandat for å bidra til at alle barns rett på beskyttelse fra vold og overgrep ivaretas.
DMMH sitt fokus på tverrfaglig og tverretatlige startet allerede opp i 2010
- De tverrfaglige og tverretatlige samarbeidsdagene i profesjonsutdanningene setter fokus på barn og unge som utsettes for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep. Barn har rett til beskyttelse, og når de lever i utsatte livssituasjoner må fagpersoner samarbeide på tvers av profesjoner og etater for å finne tiltak til det beste for barnet, sier Lehn.
Tilbakemeldinger fra studentene som har deltatt er at opplegget danner et positivt grunnlag, og senker barrierene for å ta kontakt med aktuelle samarbeidspartnere for å kunne samarbeide godt til barns beste. Lehn legger også vekt på at studentene selv må bruke sin rett til medvirkning og etterlyse lignende opplegg på sine studiesteder.
Seksualitet i barnehagen
- Det eksisterer et tabu som omhandler barns seksualitet blant barnehagelærere, og i samfunnet for øvrig. Mange barnehagelærer er redd for å få et misbruksstempel om de snakker om det. Men barns seksualitet er helt normalt og må kunne diskuteres både med andre ansatte og foreldre ved behov.
Hun argumenterer for å bryte ned dette tabuet og lage rom for å diskutere barns seksualitet, Som et ledd i dette etterlyser hun mer utdanning og kompetanseøkning.