Hvordan ser ulike kulturer på risikolek?

  • Published: 04.03.2024
  • Updated: 04.03.2024
Det ønsker 3. års-student Frida Malena Feyling Fladeby å finne ut av i bacheloroppgaven sin.
I bacheloroppgaven på DMMH sammenligner Frida Fladeby synet på risikolek i Tanzania, Norge og Thailand.
I bacheloroppgaven på DMMH sammenligner Frida Malena Feyling Fladeby synet på risikolek i Tanzania, Norge og Thailand.

Sammen med medstudent Thea Slettemoen Kongsvik har Fladeby forlatt snødekte vintergater til fordel for bachelorskriving i Thailand.

Fladeby gikk først to år på linja for natur- og friluftsliv her på DMMH. Der trivdes hun veldig bra.

- Samtidig hadde jeg et sterkt ønske om å reise og forstå mer av verden. Så jeg søkte om å få dra på utvekslingsopphold i Tanzania det tredje studieåret.

Utenlandsoppholdet ga mersmak, og sammen med Kongsvik som var på utveksling i Barcelon fødtes en tanke om å skrive bacheloroppgaven et annet sted enn på studenthyblene.

- Jeg vokste veldig mye på å være på utveksling, ikke bare som barnehagelærer men også som person.

Som DMMH - ambassadør har Fladeby vist fram mange av opplevelsene hun hadde i praksis på TikTok og Instagram. Det har gitt henne veldig mye å bo og arbeide i en annen kultur. Nå gleder hun seg til å komme tilbake til varmen, bli kjent med Thailand og møte nye mennesker. Men hun er tydelig på at det er ikke et ferieopphold.

- Vi har lagt inn mye innsats for å få dette til å gå opp. Vi har gjort ferdig arbeidskrav og eksamener flere uker i forkant, vi har spart penger og brukt mye tid til planlegging. 

Turen har nok inspirert til noen ekstra timer bak tastaturet og på biblioteket.

- Jeg har skrevet en del på oppgaven allerede, og er ferdig med både innledning, metode og litt teori. De siste veiledningene på oppgaven får jeg digitalt.

DMMH-student Frida Malena Feyling Fladeby anbefaler å reise på utveksling i barnehagelærerstudiet
DMMH-student Frida Malena Feyling Fladeby anbefaler å reise på utveksling i barnehagelærerstudiet.

- Vi betaler ikke for at bana våre skal leke

Fladeby vil skrive om hva som påvirker synet på risikolek i ulike kulturer.

- Det utmerket seg tidlig hvilket forhold barnehagene i Tanzania hadde til risikolek. Foreldrene var opptatt av at barna skulle lære, ikke leke. De ansatte i barnehagen får skylden og kan miste jobben dersom noe går galt i leken. Derfor er barnehagelærerne veldig påpasselige med barna. Barna får ikke løpe, klatre opp i klatrestativet, sitte i sandkassa slik at klærne ble møkkete, lekeapparatene er forbeholdt de eldre skolebarna. 

Hun har samlet materiale fra 4 barnehagelærere i Tanzania, 2 i Norge, og planlegger å intervjue 1-2 barnehagelærere i Thailand.

- Jeg ser veldig fram til å binde alt sammen. Nå sitter jeg med noen perspektiver på hvorfor det er sånn. I Norge for eksempel, så er ikke foreldrene så bekymra for risikolek. Det tror jeg kan ha noe å gjøre med det omfattende foreldresamarbeidet, som ikke var til stede på samme måten i Tanzania. Jeg er spent på å se hvordan det er i Thailand.





Use of cookies / Cookies policy

This site uses cookies to offer you a better browsing experience and improve your use of the website. We also measure and analyze usage patterns and engagement for a better understanding of how our services are used.

Acceptance applies to all pages with x in the address. Read more about the use of cookies in our privacy statement. privacy statement

Essential cookies

Essential cookies ensure basic functions such as page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function optimally without these essential cookies, and they are strictly necessary to provide an online service.

Enabling cookies helps you fill out forms effectively on our website. For example, cookies help prevent the same user from submitting the same form multiple times. The information is deleted from the browse after 90 days.

The cookies assess and help us understand how visitors interact with our website. The statistics and information gathered are anonymised.

We use marketing cookies to display content and ads that are relevant and engaging for our visitors.