Lærermangelen krever handling - nå mobiliserer forskerne

  • Published: 13.09.2024
  • Updated: 09.12.2024
I et nytt, stort forskningsprosjekt skal forskere ved Mittuniversitetet, Nord universitet og DMMH finne løsninger på lærermangelen. Arbeidet har nylig startet, og forskerne understreker alvoret i situasjonen.
- Den økende mangelen på kvalifiserte lærere, ikke minst i vår region Jämtland Härjedalen og Trøndelag, er alvorlig. I tillegg kommer den synkende interessen de siste årene, både i Sverige og Norge, for å søke seg til lærerutdanningene. Det haster med å finne løsninger, men å utdanne morgendagens lærere er et spørsmål som handler om mer enn statistikk og tall. Det handler også om normative spørsmål om synet på kvalitet i utdanningen, og hvem vi ønsker skal bli lærere og hvem vi ikke ønsker skal bli det, sier Lena Boström, prosjektleder og professor i pedagogikk ved Mittuniversitetet.

Prosjektet startet i mai, og forskerne skal studere kompetanseforsyning og lærermangel fra ulike perspektiver og skape ulike arenaer for samarbeid mellom skoleaktører i grenseregionen. Prosjektet «Lærere uten grenser» har fått innvilget totalt 1,1 millioner euro i Interreg-midler, hvorav 455 000 euro kommer fra Interreg Sverige-Norge og 190 000 euro fra Interreg Norge. Forskningen gjennomføres i seks ulike spor, og forskerne skal blant annet analysere data om hvordan lærermangelen har utviklet seg i regionens ulike kommuner i løpet av 2000-tallet, og hvordan den forventes å utvikle seg i fremtiden.

- Det er viktig å være klar over at «lærerkrisen» er sammensatt og en konsekvens av mange faktorer med røtter i internasjonal og nasjonal politikk. Vi ser at bølgene i debatten ofte går høyt rundt lærerutdanningen spesielt, og akkurat nå er diskusjonene hete i Norge. Det er bra og viktig at temaet engasjerer, og det ønsker vi å fange opp i prosjektet vårt ved å invitere skoleaktører og politikere til å delta, sier Ole Petter Vestheim, Nord universitet.
Prosjektet varer fra mai 2024 til mai 2027 og fokuserer på det geografiske området som kalles Nordens grønne belte. Tilnærmingen med å undersøke forutsetningene for systematisk samarbeid på tvers av landegrensene, og å inkludere sørsamisk utdanning i dette arbeidet, gjør prosjektet unikt.
- Vi må skape bedre forutsetninger for samarbeid over landegrensene mellom kommuner, lærere, høyere utdanningsinstitusjoner og lærerstudenter. Målet er å snu trenden med økende mangel på kompetanse. Det vil bli lettere å rekruttere og beholde lærerstudenter og lærere, noe som vil styrke regionen, sier Marit Holm Hopperstad, DMMH.

- I fjor lanserte Mittuniversitetet en desentralisert sykepleierutdanning, som har vært en suksess. Vi vil undersøke om noe lignende kan være hensiktsmessig for lærerutdanningene. Vi befinner oss i en region med en spredt befolkningsstruktur der det er viktig at så mange som mulig av innbyggerne får en reell mulighet til å ta høyere utdanning. Her må vi fortsette å diskutere hvilke fleksible løsninger som også kan brukes på lærerutdanningene, sier Pär Olausson.

*Nordens grønne belte er navnet på området som strekker seg fra Trøndelag i vest, via Jämtlands län til Västernorrlands län i øst.
Kontaktpersoner:

Lena Boström, prosjektleder og professor i pedagogikk ved Mittuniversitetet, lena.bostrom@miun.se, 010-142 82 63
Ole Petter Vestheim, Nord universitet, fakultet for lærerutdanning og kunst og kulturfag. ole.p.vestheim@nord.no, Tel 74 02 26 87/95960623

Use of cookies / Cookies policy

This site uses cookies to offer you a better browsing experience and improve your use of the website. We also measure and analyze usage patterns and engagement for a better understanding of how our services are used.

Acceptance applies to all pages with x in the address. Read more about the use of cookies in our privacy statement. privacy statement

Essential cookies

Essential cookies ensure basic functions such as page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function optimally without these essential cookies, and they are strictly necessary to provide an online service.

Enabling cookies helps you fill out forms effectively on our website. For example, cookies help prevent the same user from submitting the same form multiple times. The information is deleted from the browse after 90 days.

The cookies assess and help us understand how visitors interact with our website. The statistics and information gathered are anonymised.

We use marketing cookies to display content and ads that are relevant and engaging for our visitors.