Marit og Børge er finalister til prisen Årets barnehageinspirator

  • Published: 21.03.2023
  • Updated: 05.09.2023
Marit Heldal og Børge Iversen er begge nominert til prisen, som i år deles ut for 11. gang. 

Stem på Marit eller Børge som Årets barnehageinspirator

Prisen er opprettet av PBL og består av 50 000 kr. Formålet er å hedre en foreleser ved en av landets barnehagelærerutdanninger – som på en god måte inspirerer og motiverer studentene sine til en yrkeskarriere i barnehage. 

Det er studentene selv som har nominert forelesere, og Iversen og Heldal er takknemlige over å ha fått så mange stemmer. Begge to er utdannet barnehagelærere på DMMH, og er ansatt i pedagogikkseksjonen ved høgskolen..Det er studentene selv som har nominert foreleserne til prisen Årets barnehageinspirator, og Iversen og Heldal er takknemlige over å ha fått så mange stemmer. Begge to er utdannet barnehagelærere på DMMH, og er ansatt i pedagogikkseksjonen ved høgskolen.

Lærerrollens ansvar

- Jeg synes det er ekstremt viktig at alle skal oppleve å høre til, med de forutsetningene som hver enkelt har, sier Heldal når hun snakker om lærerrollen. -  Som barn stilte jeg mange spørsmål, jeg var kritisk til at alle skulle passe inn i en bestemt plan og at enkeltstemmene ikke ble like mye vektlagt. Dette tar jeg med meg som lærer.

Å se enkeltstudentene er en egenskap de to lærerne deler.

  -  For meg er klasserommet et sted med plass til å utvikle ting som er relevante for barnehagen. Jeg passer på at alt vi gjør er relevant i en jobbsammenheng.  - Jeg er også en lærer som lytter, en som tar ansvar for helheten, sier Iversen.

Iversen og Heldal er enige om at lytting handler om å gi respons.

- Lytting er mer enn å bare være stille. Det er ikke alltid studentene får den responsen de ønsker, og da er det viktig at vi har tid i timene. Vi må ha tid til å stille kritiske, interessante spørsmål. For meg er det optimale klasserommet når vi har en diskusjon i fellesskap, fortsetter Iversen.

 Iversen og Heldal er også samstemte i at lærerrollen innebærer et ansvar for å si fra om ting som kanskje ikke er så bra, slik at de kan skape et inkluderende miljø.

borge
- Når studentene begynner å utvikle en identitet som pedagog, når de stiller spørsmål til ting og begynner å diskutere, da bobler det inni meg, forteller Børge Iversen, DMMH, som er nominert til prisen Årets barnehageinspirator. 

Studentene gir meg troa på framtidens barnehager

marit
- Klasserommet er min arena, mener Marit Heldal som er nominert til prisen Årets barnehageinspirator.

- Jeg får så mye igjen av å være sammen med studentene, sier Heldal, alt det livet byr på. - Glade historier, triste historier, bekymringer og faglige samtaler. Fellesskapet i klasserommet oppleves sterkt og gir masse god energi.

- Ja, studentene er høydepunktet, istemmer Iversen. - Det er det jeg liker aller best ved å jobbe på DMMH, selv om jeg også opplever et svært godt kollegialt fellesskap. Men det jeg liker aller best er å være sammen med studentene, jeg blir inspirert av å være sammen med dem. Studentene våre gir meg virkelig troa på framtidas barnehager.

Heldal sier hun gir mye av seg selv i undervisningen og at hun også trives aller best i klasserommet.

- Det er mer enn bare en jobb for meg. Jeg tenker at pedagogikk handler om å være i endring og som barnehagelærerutdanner får jeg mulighet til å bidra på en positiv måte. Jeg er heldig som har en jobb som er så meningsfull.

Engasjerte lærere

Det er ikke første gang Marit Heldal er nominert til Årets barnehageinspirator. I tillegg har hun vært nominert til prisene Årets trønder og Årets Trondhjemmer, med bakgrunn i sitt arbeide med å opprette en barnehage for flyktningebarn på Lesvos. Dette mottok hun også Melvin Jones Fellowship Award for samt The 2019 Education for Sustainable development Award fra World OMEP. I fjor kvalifiserte hun seg til å bli merittert underviser, som er definert som en undervisersom utpreger seg med sitt gjennomgående og tydelige søkelys på studentenes læring i all sin undervisningsvirksomhet. Hun har også vært med på å utvikle DMMHs studieprogram Universitet og Høgskolepedagogikk.

Børge Iversen er nå inne i sitt tredje år som lærer på DMMH. I tillegg til å undervise holder han innlegg på konferanser og jobber med kompetanseheving i barnehagene. Sammen med kollega Hilde Amundsen er han fast spaltist i Barnehagefolk, der de filosoferer lekent over temaene for hver utgivelse.

Use of cookies / Cookies policy

This site uses cookies to offer you a better browsing experience and improve your use of the website. We also measure and analyze usage patterns and engagement for a better understanding of how our services are used.

Acceptance applies to all pages with x in the address. Read more about the use of cookies in our privacy statement. privacy statement

Essential cookies

Essential cookies ensure basic functions such as page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function optimally without these essential cookies, and they are strictly necessary to provide an online service.

Enabling cookies helps you fill out forms effectively on our website. For example, cookies help prevent the same user from submitting the same form multiple times. The information is deleted from the browse after 90 days.

The cookies assess and help us understand how visitors interact with our website. The statistics and information gathered are anonymised.

We use marketing cookies to display content and ads that are relevant and engaging for our visitors.