Nytt møtested for å dele erfaringer og forskning

  • Published: 22.03.2023
  • Updated: 22.03.2023
Møteplassen er en nytt treffsted for ansatte og studenter ved DMMH.

Torsdag 23. mars ønsker vi velkommen til Møteplassen, på lesesalen ved biblioteket.

- Visjonen med møteplassen er å skape en bedre barnehagelærerutdanning, forteller prorektor Kris Kalkman.

Sammen med førstelektor Trond Løge Hagen og seniorkonsulent Anita Langlete Ramdahl Vangstad har han invitert ansatte til å presentere erfaringer fra klasserommet og ulike FoU-prosjekter.

- Målet med Møteplassen er å dele erfaringer  og innsikt fra UH-pedagogikken med studenter og kollegaer, sier Kris Kalkman og Trond Løge Hagen fra DMMH.
- Målet med Møteplassen er å dele erfaringer og innsikt fra UH-pedagogikken med studenter og kollegaer, sier Kris Kalkman og Trond Løge Hagen fra DMMH.

- Fram til i dag har vi ikke hatt noen møteplasser mellom studenter og ansatte utenfor klasserommet, sier Løge Hagen. - Det er heller ikke mange steder for oss ansatte å treffes. Her får vi informasjon om hva kollegaene våre driver med, i et forum som er tilgjengelig for alle. 

- Fellesnevneren mellom studenter og ansatte er UH- pedagogikken, sier Kalkman. - Møteplassen er et treffsted der studenter og ansatte kan samles og få de samme inntrykkene. Jeg tror den synergien som oppstår i et slikt møte er veldig viktig.

Kalkman håper også at tilhørerne vil diskutere det som kommer fram i innleggene.

En kunstpedagogisk tilnærming til konfliktløsning

- Hva er det som gjør at vi ofte tror konflikter handler om en person, spør førsteamanuensis Ingrid Bjørkøy som er innleder denne torsdagen. Bjørkøy er ansatt på pedagogikkseksjonen, og skal snakke om dramapedagogikk i klasserommet, fra et arbeid hun har gjort  sammen med dosent Børge Kristoffersen fra dramaseksjonen.

ngrid Bjørkøy synes det er spennende å få snakke om andre måter å undervise på, måter som kanskje er litt annerledes enn den tradisjonelle undervisningen ved DMMH.Ingrid Bjørkøy synes det er spennende å få snakke om andre måter å undervise på, måter som kanskje er litt annerledes enn den tradisjonelle undervisningen ved DMMH.

- Jeg snakker om det å bli båssatt og bli forstått på en endimensjonal måte. Hvordan er det å være den personen alle tror står bak konflikten? Dette var tilfelle med en klasse en gang. Vi hadde ingen relasjoner til klassen og kom inn for å bedre klassemiljøet. Gjennom å endre perspektivet fra person til relasjon fikk vi vist studentene at ting handler aldri bare om en ting. Vi brukte dramapedagogiske virkemidler og kom tett på studentene.

Gjennom øvelser i bl.a. perspektivtaking fikk  studentene en kroppslig og mer nyansert opplevelse av det som skjedde i klasserommet. Kristoffersen og Bjørkøy opplevde at situasjonen bedret seg.

Kris Kalkman og Trond Løge Hagen ønsker velkommen til et nytt møtested for studenter og ansatte ved DMMH.Kris Kalkman og Trond Løge Hagen ønsker velkommen til et nytt møtested for studenter og ansatte ved DMMH.

Datoer for Møteplassen

23/3    Ingrid Bjørkøy
27/4    Oliver Thiel og Signe Marie Hanssen
11/5    Marit Heldal
25/5    Marianne Pehrson
8/6      Therese Ignacio Bjørnaas
22/6    Elisabeth Walsøe Lehn

Use of cookies / Cookies policy

This site uses cookies to offer you a better browsing experience and improve your use of the website. We also measure and analyze usage patterns and engagement for a better understanding of how our services are used.

Acceptance applies to all pages with x in the address. Read more about the use of cookies in our privacy statement. privacy statement

Essential cookies

Essential cookies ensure basic functions such as page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function optimally without these essential cookies, and they are strictly necessary to provide an online service.

Enabling cookies helps you fill out forms effectively on our website. For example, cookies help prevent the same user from submitting the same form multiple times. The information is deleted from the browse after 90 days.

The cookies assess and help us understand how visitors interact with our website. The statistics and information gathered are anonymised.

We use marketing cookies to display content and ads that are relevant and engaging for our visitors.