Vårfrø er en babyopera gjennom fire årstider med utgangspunkt i Vivaldis klassiker. Forestillingen er andre del av årstidsprosjektet Operafrø av Teater Fot som igjen er en del av professor Lise Hoviks kunstneriske utviklingsarbeid ved DMMH. Første del av forestillingen, Vinterfrø, ble vist i januar og engasjerte både publikum og anmeldere.
- Forestillingen har et veldig tverrfaglig uttrykk. Vi jobber først og fremst med det musikalske, men kostymene er veldig flotte, skapt av Berit Haltvik With, og vi jobber mye med lys og farger, det romlige og taktile. Samspillet mellom trær og frø, gåsunger som springer ut, gjør at naturfag og natur blir et sentralt tema, forteller professoren.
Målgruppa for forestillingen er babyer under ett år og deres foreldre. Hovik kan fortelle at den yngste de har spilt for bare var 2 uker gammel.
- Det er noe helt spesielt å lage en forestilling for de yngste, det er en ny publikumsgruppe for oss, og annerledes enn barnehagebarna, sier hun.
Vil skape en stemning
Målet med forestillingen er ikke å fortelle en historie, men å skape en varm og lyttende stemning, en god opplevelse for barna og foreldrene.- Det rituelle fellesskapet gjennom teateret skaper god kontakt mellom utøverne og barna med foreldre. Sang og musikk kommuniserer på en ikke-verbal måte som skaper trygghet. Babyene er gjerne veldig fokuserte, vi ser at blikkene er fjetret, de sanser med hele kroppen. Det er noe med stemmen som er viktig for små barn, de responderer momentant på en menneskestemme.
Normalt er publikummet til Teater Fot i barnehagealder.
- 1-3 åringer er ganske robuste, de er både aktive og lydsterke, de vil gjerne være med og krabber rundt. Det er nytt og spennende å jobbe med så små barn, og det kan bli intenst for de aller minste barna. Vi jobber med operasangere med sterke stemmer, sammen med rytmer og trommer. Forestillingen er ganske ekspressiv, men responsen er veldig positiv, forteller hun.
- Vi fokuserer på den samskapende prosessen, det vi gjør blir til i samspill med de barna som kommer, og blir formet ut fra hvem som deltar. Her sitter ikke publikum foran en scene, vi beveger oss gjennom parken og inne sitter vi sammen i en sirkel, som i en samlingsstund i barnehagen. Det handler mest om å vise ro og trygghet og at musikk og sang er et universalmiddel til å kommunisere mellom mennesker når man ikke har verbalspråk.
Erfaringer fra Vinterfø
- Dette prosjektet har vært veldig interessant å utvikle, og det er godt å gjenta prosessen fire ganger gjennom et helt år, forteller Hovik, som har lært mye selv av prosjektet.- Først og fremst har vi lagt merke til at helt nybakte foreldre er ganske sårbare. Det er kanskje første gang de er ute i verden med barnet, etter en intens barselperiode. De kommer med en forsiktighet og sårbarhet som er veldig fint, vi føler at vi må ta vare på dem, gjøre det trygt og godt som en sanselig og fin opplevelse. De bittesmå er veldig i ett med foreldrene. Det er vakkert å oppleve dette intime samspillet mellom foreldre og barn, og den lyttende atmosfæren gir en fin erkjennelse av hvor sårbart livet er i det første årene.
Utvide forskningsfeltet
Hovik ser mange muligheter med utviklingsarbeidet.- I møtet mellom den store stemmen og det lille barnet undersøker vi hvordan sangen former samværet og den lydhøre kontakten mellom alt levende gjennom årstidene.
- Det er viktig å tydeliggjøre erfaringer med denne aldersgruppen. Vi kan knytte det opp mot diskusjoner om hvor tidlig skal barnet begynne i barnehagen, hva de aller minste har behov for i livet og i møte med verden, hva det betyr å være liten og sårbar.
Vårfrø er et samarbeid mellom Ringve Botaniske hage, Ringve musikkmuseum og Teater Fot. Operasangerne Ola Marius Ryan og Lars Eggen, perkusjonist Tor Haugerud og billedkunstner Amalia Fonfara deltar i forestillingen.
- Dette prosjektet krever noe nytt av utøverne også, de er vant til et helt annet publikum. De synes det er en glede å få være med på forestillingen, og få oppleve denne musiske kommunikasjonen som er så umiddelbar og direkte.