See all our research projects

Flerkulturelle praksiser i barnehagen

Timeframe
02. January 2023 - 31. January 2025
Ongoing
Cristin project ID

Project participants

Ifølge SSB (2022) har 20 % av barnehagebarna i Norge et minoritetsspråk som førstespråk, men statistikken utelater de barna som har én norskspråklig forelder og én forelder med et annet morsmål. Av de 20 % kommer barna eller foreldrene deres fra cirka 200 forskjellige land, og det er registrert mer enn 300 morsmål i tillegg til norsk. I skolen ser vi at de flerspråklige barna skårer lavere enn språklige majoritetselever på prøver som måler for eksempel leseferdigheter. Dessverre underbygger studier fra norske barnehager at barnehagepersonalet ikke har tilstrekkelig kompetanse i å tilrettelegge for et kulturelt og språklig mangfold, og de forsterker dermed posisjonen til barna som tilhører majoriteten (Belseth, 2021, Giæver, 2020; Lindquist 2018). Denne boka vil være et viktig bidrag til å styrke kulturen for inkludering i barnehagene. Den er relevant for flere av kunnskapsområdene på barnehagelærerutdanningene, særlig SRLE, men også STM og fordypninger og videreutdanninger som innbefatter det flerkulturelle både på bachelornivå og på masternivå.

 

Vi tar utgangspunkt i at språket vi har for å snakke om etnisitet, om tro og rasisme er problematisk og at berøringsangsten er stor. Utfordringer knyttet til rasisme tas videre i en diskusjon om hvordan dette kan håndteres etisk og dermed praktisk. Vi vil vise til konkrete måter å jobbe med et språklig mangfold på, måter som vil styrke arbeidet med språk for hele barnegruppen. Videre vil et kapittel orientere seg mot mulighetene som finnes for å arbeide med ulike religioner, et annet diskuterer hvordan de ansatte kan gi sentrale og inkluderende lekimpulser i form av å være lekende selv, mens avslutningskapittelet diskuterer hvordan det kan skapes et vi-fellesskap i barnehagene som inkluderer barn og familier med flerkulturell og flerspråklig bakgrunn. En vesentlig faktor for å etablere en barnehagekultur som alle involverte opplever tilhørighet til, er arbeidet inn mot foreldrene til denne gruppen av barn spesielt. Foreldresamarbeidet blir derfor en vesentlig del av boka.

Use of cookies / Cookies policy

This site uses cookies to offer you a better browsing experience and improve your use of the website. We also measure and analyze usage patterns and engagement for a better understanding of how our services are used.

Acceptance applies to all pages with x in the address. Read more about the use of cookies in our privacy statement. privacy statement

Essential cookies

Essential cookies ensure basic functions such as page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function optimally without these essential cookies, and they are strictly necessary to provide an online service.

Enabling cookies helps you fill out forms effectively on our website. For example, cookies help prevent the same user from submitting the same form multiple times. The information is deleted from the browse after 90 days.

The cookies assess and help us understand how visitors interact with our website. The statistics and information gathered are anonymised.

We use marketing cookies to display content and ads that are relevant and engaging for our visitors.