Samiske barnehager som helsefremmende arena Barnehagens styrking av psykososialt oppvekstmiljø for nord-, sør- og lulesamiske 4-6-åringer
Project participants
Vi ønsker å undersøke hvordan samiske barnehager arbeider for å tilby et helsefremmende psykososialt miljø for sør-, lule- og nordsamiske 4-6-åringer, i tråd med føringene i rammeplanen for barnehagen:
Barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing (Kunnskapsdepartementet 2017:7).
Forskningen er relevant fordi psykososiale vansker er utbredt blant barn, og fordi et dårlig psykososialt miljø i seg selv kan utgjøre en risikofaktor. Ifølge Skogen (2018) vil mange barn få psykiske lidelser i løpet av oppveksten, noen av dem vedvarer inn i voksen alder. God psykisk helse er viktig i hele livsløpet, og er sentralt for å gjennomføre utdanning. Det store omfanget av psykiske lidelser gjør helsefremmende og forebyggende arbeid blant barn til et viktig satsingsområde. Forebyggende og helsefremmende arbeidet for å styrke barns psykiske helse må skje utenfor helsetjenesten, på arenaene barn befinner seg til daglig (Skogen mfl. 2018:15).