See all our research projects

Skriving som grunnleggende ferdighet og utfordring; Barns og unges vei til ulike fag gjennom skolens skrivekulturer

Timeframe
01. August 2006 - 31. December 2010
Completed
Cristin project ID

Project participants

I dette prosjektet ønsker vi å skaffe kunnskap om barns og unges vei til ulike fag gjennom skolens skrivekulturer og bidra til utvikling av tekstkompetanse og fagdidaktisk kompetanse hos nåværende og framtidige lærere i forhold til skriving i flere fag. Prosjektet følger elevers skriveutvikling og læreres skriveopplæring på noen utvalgte trinn og barnehager/skoler over en periode på to år, men slik at det til sammen dekker en stor del av skoleløpet fra barnehage til videregående opplæring. Vi følger utvalgte elevgrupper for å kunne sammenlikne det elevene skriver i ulike sjangrer, for ulike formål og i ulike fag. Samtidig følger vi involverte læreres arbeid med skriving: førskolelærere, allmennlærere på trinn 1-7 i grunnskolen, som ofte underviser i flere fag, og lærere som underviser i enkeltfag i ungdomsskole og videregående skole. Det tredje prosjekt-året er viet analyse og formidling.Mål: Det første målet for prosjektet er å skaffe kunnskap om sammenhengen mellom skrivekompetanse og faglig kompetanse i flere fag - norsk, samfunnsfag, naturfag, matematikk, KRL - på ulike trinn fra barnehage til videregående opplæring. Det andre målet er å bidra til utvikling av tekstkompetanse og fagdidaktisk kompetanse hos nåværende og framtidige lærere i forhold til skriving i flere fag. Det tredje målet er å utvikle og løfte tekstkompetanse, fagdidaktisk kompetanse og FoU-kompetanse i lærerutdanningen, gjennom den faglige dialogen mellom ansatte i ulike fagseksjoner og nært samarbeid med praksisfeltet. Overgripende problemstillinger Prosjektets hovedproblemstilling er:Hvordan utvikles skriving som grunnleggende ferdighet i ulike fag, og hvordan utvikles faglig kompetanse gjennom skriving i disse fagene?Prosjektet har to delproblemstillinger, som griper inn i hverandre, og som styrer forskningsdesignet: 1.Hvilke skrivekulturer og tekstnormer gjelder i enkelte fag fra barnehage til videregående opplæring, og hvilket syn på kunnskap og skriving ligger under? 2.Hvordan kan lærere støtte barns og unges utvikling av skrivekompetanse og faglig kompetanse i ulike fag på ulike trinn?

Use of cookies / Cookies policy

This site uses cookies to offer you a better browsing experience and improve your use of the website. We also measure and analyze usage patterns and engagement for a better understanding of how our services are used.

Acceptance applies to all pages with x in the address. Read more about the use of cookies in our privacy statement. privacy statement

Essential cookies

Essential cookies ensure basic functions such as page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function optimally without these essential cookies, and they are strictly necessary to provide an online service.

Enabling cookies helps you fill out forms effectively on our website. For example, cookies help prevent the same user from submitting the same form multiple times. The information is deleted from the browse after 90 days.

The cookies assess and help us understand how visitors interact with our website. The statistics and information gathered are anonymised.

We use marketing cookies to display content and ads that are relevant and engaging for our visitors.