See all our research projects
Skriving som grunnleggende ferdighet og utfordring; Barns og unges vei til ulike fag gjennom skolens skrivekulturer
Timeframe
01. August 2006 - 31. December 2010
Completed
Cristin project ID
Project participants
- FørstelektorMarit Semundseth
- ProfessorMarit Holm Hopperstad
- ExternalJon Smidt
- ExternalAnne Charlotte Torvatn
- ExternalRutt Trøite Lorentzen
- ExternalAnn Sylvi Larsen
- ExternalPeer Harry Bjørkeng
- ExternalIngrid Rygg Haanæs
- ExternalHarald Morten Iversen
- ExternalArne Johannes Aasen
- ExternalTorlaug Løkensgard Hoel
- ExternalTrond Arnesen
- ExternalAnnette Lykknes
- ExternalPer Overrein
- ExternalOla Erik Domaas
- ExternalArve Hepsø
- ExternalCamilla Stabel Jørgensen
- ExternalOle Enge
- ExternalRandi Solheim
I dette prosjektet ønsker vi å skaffe kunnskap om barns og unges vei til ulike
fag gjennom skolens skrivekulturer og bidra til utvikling av tekstkompetanse
og fagdidaktisk kompetanse hos nåværende og framtidige lærere i forhold til
skriving i flere fag. Prosjektet følger elevers skriveutvikling og læreres
skriveopplæring på noen utvalgte trinn og barnehager/skoler over en periode på
to år, men slik at det til sammen dekker en stor del av skoleløpet fra
barnehage til videregående opplæring. Vi følger utvalgte elevgrupper for å
kunne sammenlikne det elevene skriver i ulike sjangrer, for ulike formål og i
ulike fag. Samtidig følger vi involverte læreres arbeid med skriving:
førskolelærere, allmennlærere på trinn 1-7 i grunnskolen, som ofte underviser
i flere fag, og lærere som underviser i enkeltfag i ungdomsskole og
videregående skole. Det tredje prosjekt-året er viet analyse og
formidling.Mål: Det første målet for prosjektet er å skaffe kunnskap om
sammenhengen mellom skrivekompetanse og faglig kompetanse i flere fag - norsk,
samfunnsfag, naturfag, matematikk, KRL - på ulike trinn fra barnehage til
videregående opplæring. Det andre målet er å bidra til utvikling av
tekstkompetanse og fagdidaktisk kompetanse hos nåværende og framtidige lærere
i forhold til skriving i flere fag. Det tredje målet er å utvikle og løfte
tekstkompetanse, fagdidaktisk kompetanse og FoU-kompetanse i lærerutdanningen,
gjennom den faglige dialogen mellom ansatte i ulike fagseksjoner og nært
samarbeid med praksisfeltet. Overgripende problemstillinger Prosjektets
hovedproblemstilling er:Hvordan utvikles skriving som grunnleggende ferdighet
i ulike fag, og hvordan utvikles faglig kompetanse gjennom skriving i disse
fagene?Prosjektet har to delproblemstillinger, som griper inn i hverandre, og
som styrer forskningsdesignet: 1.Hvilke skrivekulturer og tekstnormer gjelder
i enkelte fag fra barnehage til videregående opplæring, og hvilket syn på
kunnskap og skriving ligger under? 2.Hvordan kan lærere støtte barns og unges
utvikling av skrivekompetanse og faglig kompetanse i ulike fag på ulike trinn?