Studentaktiv læring i matematikk og RLE Bruk av studentaktiv undervisning i kombinasjon med omvendt undervisning ved DMMH.
Project participants
Matematikk og RLE-seksjonen ved DMMH gjør bruk av digitale undervisningsformer og studentaktiv undervisning. I dette samarbeidsprosjektet ønsker vi å utvikle disse seksjonenes kompetanse knyttet til disse undervisningsformene.
I tre år har vi tilbudt filmer med undervisningsstoff i faget matematikk. Vi har gjennomført et forskningsprosjekt der vi har analysert ved hjelp av spørreskjema og seerdata fra plattformene hvordan studentene bruker filmene og når de bruker dem. Resultatene og erfaringene våre viser at det er ikke nok å ha filmene tilgjengelige, studentene bruker filmene i stor grad før eksamen og mindre grad som en del av undervisninga.
I RLE har studentene deltatt i ferdighetstreninger hvor de i grupper har øvd på ferdigheter som er spesifisert i læringsutbyttene i emnet. I tråd med tankegangen om omvendt klasserom får studentene oppgaver som er knyttet til ferdigheter som de trenger for å arbeide med RLE i barnehagen. I tillegg har studentene fått tilgang på læringsvideoer de siste to studieårene.
Nå vil vi videreføre dette arbeidet gjennom å innføre studentaktiv undervisning. Vi vil undersøke om vi i større grad lykkes i å få studentene til ta i bruk filmer som en del av undervisninga eller komme forberedt til undervisning på en annen måte, til å delta aktivt i undervisningsøktene og undersøke om det endrer studentenes oppfatning av eget læringsutbytte. Prosjektet er satt sammen av tre undervisningsformer som skal videreutvikles og / eller utprøves. Dette er
- Videreutvikling og forbedring av undervisningsfilmer
- Gruppebaserte ferdighetstreninger som tar utgangspunkt i ferdighetsmålene i emneplanene.
- Studentproduserte læringsressurser: Studentene lager en læringsressurs om et læringsinnhold for sine medstudenter.