Konferansen arrangeres av forskningsnettverket
MiU 2023 er en tverrinstitusjonell konferanse som har som mål å etablere internasjonale møtearenaer for akademisk, kunstnerisk og pedagogisk forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid. Konferansen åpner for et bredt spekter av bidrag med tematittelen
Utfordringer og muligheter innen musikk og utdanning.
Påmelding
Frist for innsending av sammendrag og Early bird-påmelding: 26. mai
Du kan sende inn sammendrag til følgende presentasjonsformater (vennligst angi ønsket format):
- Paper: 30 minutter. (20 min. presentasjon, 10 min. respons/diskusjon). Dette inkluderer tradisjonelle, akademiske paper så vel som kunstneriske, utøvende paper. Respondent.
- Symposium: 45 minutter. (35 min. presentasjon, 10 min. respons/diskusjon). Dette består av flere sammenhengende paper. Respondent.
- Kunstnerisk presentasjon: 45 minutter konsert, remiks/live-miks, musikkteater eller lignende. Ingen respondent.
- Rundebordsdiskusjon: 45 minutter diskusjon for grupper på 3-5 masterstudenter. Dette formatet inviterer til diskusjon om problemstillinger som er relevante for studentenes masterprosjekter. Respondent.
- Poster: Posterpresentasjon av ferdige masterprosjekter fra 2020-2023
Skandinaviske/engelske sammendrag på 300-500 ord vil bli gjennomgått for inkludering i konferanseprogrammet.
Etter konferansen inviteres presenterende deltakere til å sende inn et fullstendig bidrag til en dobbel blind fagfellevurdering og inkludering i antologien som utgis av MusPed:Research.
Keynoter/hovedforedrag
Thomas Hilder | Førsteamanuensis | NTNU Institutt for musikk
|
 |
|
Tittel: Community, Diversity, Inclusion across Research, Pedagogy, and Outreach
Thomas R. Hilder (he/him) is a writer, teacher, researcher, musician, activist, and associate professor in ethnomusicology at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU). His experiments in scholarship, pedagogy, and community engagement explore musical performance, community, activism, well-being, and voice, shaped by feminist, queer, and postcolonial perspectives. He is author of “Sami Musical Performance and the Politics of Indigeneity in Northern Europe” (2015) and co-editor of “Music, Indigeneity, Digital Media” (2017). In 2016 he co-founded the international LGBTQ+ Music Study Group. At the Department of Music at NTNU he has the EDI group RILM. In 2023 he was awarded the NTNU staff prize for equality and diversity. He has also helped build Trondheim’s queer choir, Kor Hen.
|
|
David Scott Hamnes | Universitetslektor | NTNU Institutt for musikk
|
 |
|
Tittel: Praksisfellesskap og orgelundervisning: Gudstjenesten som læringsarena
Hamnes beskriver seg selv på følgende måte:
Jeg er universitetslektor ved Institutt for musikk. Jeg er utdannet master i orgelsolospill og musikkvitenskap og PhD i hymnologi/musikkvitenskap (Australian Catholic University, Melbourne). Min grunnutdanning er i musikk og pedagogikk ved University of Melbourne.
Jeg underviser bachelorstudenter, samt ettårige studenter i emnene Liturgikk/hymnologi/liturgisk spill samt Bransjekunnskap. I tillegg er jeg involverte i flere forskningsprosjekter. Les mer
|
|
|
|
Tiri Beate Bergersen Schei | Professor | Høgskulen på Vestlandet
|
 |
|
Tittel: Stemmeskam i vår tid. Sårbarhet i musikalske selvuttrykk
Tiri Bergesen Schei er professor i musikkpedagogikk på Institutt for kunstfag ved Høgskulen på Vestlandet og leder av forskningsprogrammet Kunst, kreativitet og kulturelle praksiser (KKKP):
https://www.hvl.no/forsking/program/kkkp/
Schei har en allsidig musikkfaglig bakgrunn og erfaring som utøver, lærer, kordirigent og forsker. Hun har forsket på sang og utfoldelse i barnehagekontekst, så vel som blant profesjonelle sangere innen klassisk, pop og jazz, og etablert begreper som «stemmeskam» og «den hørbare kroppen».
|
Kontaktinformasjon
Musikkpedagogikk i utvikling (MiU):
Vedtekter