Begrunnelse og klage på sensur

Begrunnelse av karakter

Ved muntlig eller praktisk eksamen (f.eks. teaterforestilling) må krav om begrunnelse fremsettes umiddelbart etter at karakteren er bekjentgjort.  Bruk skjemaet ovenfor for å be om begrunnelse for karakteren på muntlig eller praktisk eksamen.

For skriftlige eksamener er frist for å be om begrunnelse en uke etter sensur ble publisert via Studentweb. Du vil ha tilgang til å be om begrunnelse på et resultat via egen «knapp» i din Studentweb. Når fristen for å be om begrunnelse er gått ut, eller dette er en muntlig/praktisk eksamen, vil denne knappen ikke være tilgjengelig. Se forklaring (pdf).

Før du ber om begrunnelse bør du lese sensorveiledningen til eksamen på It's Learning.

Høgskolen bestemmer om begrunnelsen gis muntlig eller skriftlig. Skriftlig begrunnelse gjøres tilgjengelig i WISEflow eller sendes til din epostadresse. Muntlig begrunnelse gis etter avtale. Begrunnelse blir gitt i løpet av to uker. Det er ikke mulig å be sensor om å begrunne begrunnelsen eller gi veiledning på hvordan du kunne prestert bedre. Les mer om begrunnelser i universitets- og høgskoleloven §11-8.

Klage på karakterfastsetting

Dersom du ikke synes at karaktersettingen  for en skriftlige vurdering er i samsvar med prestasjonen din, kan du klage på karakteren. Vi anbefaler at du først setter deg godt inn i sensorveiledningen og i begrunnelsen - dersom du har bedt om begrunnelse. Frist for å klage på resultatet av skriftlige eksamener er 3 – tre – uker. Klage leveres via din Studentweb. Du vil ha tilgang til å klage via egen «knapp». Når fristen for å klage er gått ut, eller dette er en muntlig/praktisk eksamen, vil knappen  ikke være tilgjengelig. Dersom du har bedt om begrunnelse for resultatet, beregnes klagefristen fra begrunnelsen er gitt. 

Ved en klage kan endring av karakter bli gjort både til «gunst og ugunst» for studenten som klager. Klagesensur gjennomføres med to nye sensorer, hvorav minst én ekstern sensor. Resultatet etter klagesensur er endelig og kan ikke påklages.

Det er ikke mulig å klage på karakter gitt ved muntlig eller praktisk eksamen.
Les mer om klage på karakterfastsetting i universitets- og høgskoleloven § 11-10.

Contact the examination office:

Email: eksamen@dmmh.no

Phone: 73568300

The examination office is located on the 1st floor by the Main Entrance.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.