DMMH | Begrunnelse og klage på sensur

Begrunnelse og klage på sensur

Begrunnelse av karakter

For skriftlige eksamener er frist for å be om begrunnelse en uke etter sensur ble publisert via Studentweb. Studenten vil ha tilgang til å be om begrunnelse på et resultat via egen «knapp» i Studentweb. Når fristen for å be om begrunnelse er gått ut, eller dette er en muntlig/praktisk eksamen, vil denne knappen ikke være tilgjengelig. 

Brukerveiledning for å be om begrunnelse i studentweb

Ved muntlig eller praktisk eksamen (f.eks. teaterforestilling) må krav om begrunnelse fremsettes umiddelbart etter at karakteren er bekjentgjort.  Bruk skjemaet ovenfor for å be om begrunnelse for karakteren på muntlig eller praktisk eksamen.

Skjema for å be om begrunnelse på muntlig eller praktisk eksamen

Før man ber om begrunnelse bør man lese sensorveiledningen til eksamen.

Høgskolen bestemmer om begrunnelsen gis muntlig eller skriftlig. Skriftlig begrunnelse gjøres tilgjengelig i WISEflow eller sendes til din epostadresse. Muntlig begrunnelse gis etter avtale. Begrunnelse blir gitt i løpet av to uker. Det er ikke mulig å be sensor om å begrunne begrunnelsen eller gi veiledning på hvordan man kunne prestert bedre. Les mer om begrunnelser i universitets- og høgskoleloven §11-8.

Klage på karakterfastsetting

Dersom studenten ikke synes at karaktersettingen for en skriftlige vurdering er i samsvar med prestasjonen, kan man klage på karakteren. Vi anbefaler at man først setter seg godt inn i sensorveiledningen og i begrunnelsen - dersom studenten har bedt om begrunnelse. Frist for å klage på resultatet av skriftlige eksamener er 3 – tre – uker. Klage leveres via Studentweb. Studenten vil ha tilgang til å klage via egen «knapp». Når fristen for å klage er gått ut, eller dette er en muntlig/praktisk eksamen, vil knappen ikke være tilgjengelig. Dersom en student har bedt om begrunnelse for resultatet, beregnes klagefristen fra begrunnelsen er gitt. 

Brukerveiledning på å klage på sensur

Ved en klage kan endring av karakter bli gjort både til «gunst og ugunst» for studenten som klager. Klagesensur gjennomføres med to nye sensorer, hvorav minst én ekstern sensor. Resultatet etter klagesensur er endelig og kan ikke påklages.

Det er ikke mulig å klage på karakter gitt ved muntlig eller praktisk eksamen.
Les mer om klage på karakterfastsetting i universitets- og høgskoleloven § 11-10.

Kontakt eksamenskontoret:

E-post: eksamen@dmmh.no

Telefon: 73568300

Eksamenskontoret holder til i 1. etasje ved Hovedinngangen.