Professor Kjetil Bjørhaug
Kjetil Børhaug er tilknyttet Institutt for administrasjon og
organisasjonsvitenskap, hvor han har hovedfagseksamen i 1990. Han
disputerte for Dr Philos graden i 2007 med avhandlingen «Oppseding til
demokrati».
Han er professor i samfunnsfagsdidaktikk og har publisert
flere arbeider knyttet til utviklingen av samfunnsfagets innhold i
grunnskole og videregående skole. Bjørhaug har publisert nasjonalt og internasjonalt innenfor politisk
sosialisering og danning, med vekt på skolens rolle i et
demokratiteoretisk perspektiv.
Han har deltatt i nasjonale og
internasjonale forskningsprosjekter, og er for tiden engasjert i et NFR
prosjekt Ledelse for læring, om endringsprosesser i norsk
barnehagepolitikk. Her arbeider han særlig med hvordan kommunene og
ulike private barnehageeiere påvirker barnehagepolitikken med særlig
fokus på virkninger av privat tjenesteproduksjon.
Han har tidligere
publisert om ledelse, konkurranse og organisering med barnehagesektoren
som empiriske fokus.
Ved Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap er han
undervisningsleder og visestyrer, og tilknyttet forskergruppen Kunnskap,
organisering og politikk.
Utvalgt publikasjoner:
1. Førskulelærarar og politikk. Ein introduksjon til politisk analyse. Høgskolen i Bergen, Rapport 5/2004.
2. Jonas
Christophersen, Dag Lotsberg, Kjetil Børhaug, Ketil Knutsen og Knut
Dolve. Evaluering av samfunnsfag i Reform 97. Høgskolen i Bergen.
Rapport 6/2003.
3. Kjetil Børhaug og Janneke van der Ros: ”Femokratar og endring i fylkeskommunal forvaltning.” Kvinneforskning, 4, 2003. s 16-31.
4. Kjetil Børhaug, Jonas Christophersen og Tone Aarre. Introduksjon til samfunnskunnskap. Oslo: Samlaget 2003.-revidert utgåve i 2008
5. Kjetil Børhaug ”Ein skule for demokratiet” Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 2-3, 2004.
6. Kjetil Børhaug, Anne Britt Fenner og Laila Aase (red). Fagenes begrunnelser. Bergen, Fagbokforlaget 2005.
7. Kjetil
Børhaug Oppseding til demokrati. Ein studie av politisk oppseding i
norsk skule. Avhandling for graden Dr Philos, Universitetet i Bergen,
2007.
8. Kjetil Børhaug “Politisk oppseding i norsk skule”, Norsk Pedagogisk Tidsskrift. 4, 2008. s.262-274.Kjetil
Børhaug “Educating Voters. Political Education in Norwegian Upper
Secondary Schools”. Journal of Curriculum Studies. 2008, Vol 40, no 5.
S. 579-600.
9. Yvonne Bakken og Kjetil Børhaug. “Internasjonal
solidaritet i barnehage og på barnetrinnet”. Norsk Pedagogisk
Tidsskrift. No 1, 2009. S.16-27.
10. Kjetil Børhaug “Medverknad for born i barnehagen – meir påverknad?” Tidsskriftet FOU i praksis 2(4) 2010. S. 9-22.
11. Kjetil Børhaug og Dag Lotsberg. ”Barnehageledelse i endring” Nordisk Barnehageforskning, Vol. 3, no 3, 2010. S 79-94.
12. Kjetil
Børhaug, Ingrid Helgøy, Anne Homme, Dag Øyvind Lotsberg & Kari
Ludvigsen Styring, organisering og ledelse i barnehagesektoren. Bergen,
Fagbokforlaget 2011.
13. Kjetil Børhaug “Barnehageorganisasjonen –
autonomi eller standardisering? Tidsskriftet FOU i Praksis, 2011. Vol.
5, no 2. S. 49-66.
14. Kjetil Børhaug «Justifying Citizen Political
Participation in Norwegian Political Education”. Journal of Educational
Media, Memory and Society. Vol.3, no. 2. 23-41. 2011
15. Kjetil
Børhaug og Jonas Christophersen. Autoriserte samfunnsbilder. Kritisk
tenkning i samfunnskunnskap. Bergen: Fagbokforlaget. 2012.
16. Kjetil
Børhaug og Dag Lotsberg. «Institusjonelle betingelser for konkurranse
mellom offentlige og private tjenesteytere i barnehagesektoren.»
Nordiske organisasjonsstudier. Vol. 14, no. 2, s 27-47.
17. Trond
Solhaug, Kjetil Børhaug, Ola Svein Stugu & Ove Haugaløkken (red):
Skolen, nasjonen, medborgaren. Trondheim: Tapir. 2012.
18. Trond Solhaug og Kjetil Børhaug (2012). Skolen i demokratiet – demokratiet i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.