Status
Ledelse for læring - Utfordringer for barnehager i Norge
Prosjektet er et samarbeid mellom Dronning
Mauds Minne Høgskolen (DMMH), Nord Universitet (tidl. Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT)) og
Universitetet i Bergen (UiB), og har en referansegruppe bestående av
nordiske og regionale representanter der brukere og forskere er med.
Prosjektet forutsetter et nært samarbeid med praksisfeltet og har faste
samarbeidsavtaler med Klæbu, Trondheim og Bergen kommuner. Et viktig
forskningsspørsmål er: "Hvordan er barnehagenes økte ansvar for læring
fulgt opp og ivaretatt i ulike former for styring og ledelse på
barnehagesektoren?"
I den første fasen er det gjennomført kvalitative
intervju med barnehagestyrere og barnehageeiere i samarbeidskommunene og
innledende analyser av et utvalg barnehagepolitiske tekster, i forhold
til perspektivet "ledelse for læring i barnehagen". Data fra disse
studiene er under analyse med tanke på publisering. Populærvitenskapelig
informasjon om prosjektet er presentert i tidsskrifter, avis og på
nett. Resultater fra de innledende studier er formidlet gjennom foredrag
(paper) ved konferanser og i kapitler i antologier.
I neste fase er det på grunnlag av de innledende
studier planlagt en større survey med et stratifisert, randomisert
utvalg av styrere i private og offentlige barnehager og av
barnehageeiere, fra noen utvalgte fylker i landet. Surveyen
gjennomføres høsten 2013, med analyser og formidling i 2014 og 2015.
Parallelt med dette gjennomføres videre analyser av barnehagepolitiske
tekster.
I siste fase av prosjektet vil en i nært samarbeid
med praksisfeltet, gjennomføre en aksjonsforskning med tanke på å
utvikle en ny ledelsespraksis, der man gjennom pedagogisk ledelse
støtter barnehagene som lærende organisasjoner, og ser dette i lys av
tilretteleggelse av gode læringsarenaer for barn.