Tidligere forskning
Her i landet har særlig Gotvassli (1990; 2006) og senere Børhaug et al. (2011) bidratt til å etablere et forskningsfokus på barnehageledelse, bl.a. ved å identifisere hovedtyper av ledelsesfunksjoner, og ved å rette fokus mot de utfordringer som knytter seg til disse.
Ofte har det på norsk vært vist til følgende fire typer administrasjon og ledelse i barnehagen:
- administrative funksjoner
- personalfunksjoner (også kalt HR funksjoner)
- strategiske funksjoner (også kalt eksterne funksjoner)
I forhold til arbeidet for en leder i barnehagen kan en betrakte de
pedagogiske ledelsesfunksjoner som den formen for ledelse som integrerer
alle de fire formene til en helhet (Bleken, 2005: 62; Strand, 2007;
Gotvassli, 2006; Børhaug & Lotsberg, 2010).
Det har noen ganger vært uttrykt tvil om hvor vidt de pedagogiske
funksjoner ivaretas godt nok i nyere måter å organisere barnehager på
(Granrusten & Moen, 2009). I den forbindelse finner vi det viktig å
rette fokus både mot styrere i barnehagen og mot eiere av barnehagene,
med hensyn til hvordan de organiserer, leder og videreutvikler
barnehagen som læringsarena for barna. Rammeplanen for barnehagen
understreker dessuten at det er viktig å utvikle barnehagen som en
lærende organisasjon. I forhold til læring er som kjent motivasjon et
sentralt anliggende. Men også innen ledelse og administrasjon har
motivasjon lenge vært betraktet som sentralt for trivsel og inspirasjon,
og dermed for kompetanseutvikling og utvikling av kvalitet.