Hvordan opplever barnehagebarn kunst som gjøres tilgjengelig for dem ved ulike kunstinstitusjoner? Hvordan tar de til seg kunsten?
Dette er spørsmål som prosjektet «Barn møter kunst» søker å belyse. I samarbeid med Rockheim og Nordenfjeldske kunstindustrimuseum vil prosjektet følge en gruppe femåringer og ansatte fra en barnehage når de besøker disse to muséene, og dokumentere barnas måter å ta til seg kunsten på. Muséenes egne omvisere vil tilrettelegge for barnas besøk i sine aktuelle utstillinger.
Prosjektgruppen består av:
- Jan Ketil Torgersen, høgskolelektor i musikk
- Lise Hovik, førsteamanuensis i drama og teater
- Jørgen Moe, førsteamanuensis i kunst- og håndverk
- Marit Holm Hopperstad, professor i pedagogikk
Marit H. Hopperstad leder prosjektet.
Prosjektperioden er 01.08.2018 — 31.12.2019.
Prosjektet mottar støtte Kulturrådet sitt forskningsprogram ”Barn og unge og kunst og kultur”.
Bakgrunn
Flertallet av barn i førskolealder går i dag i barnehagen. For denne aldersgruppen er det derfor gjennom barnehagen at kunstinstitusjoners samfunnsmandat kan iverksettes. Mange kunstinstitusjoner har gratistilbud for barn i barnehagenes åpningstid, som barnehager benytter seg av. Men det er mye ugjort når det gjelder forskning om innholdssiden i barnehagebarns kunstmøter ved kunstinstitusjoner og hvordan barna opplever og tar til seg kunst i slike sammenhenger. Det siste er tema for dette prosjektet. Basert på teori om kunstmøter som dynamiske og åpne møter mellom likeverdige subjekter i en sosial og institusjonell kontekst, rettes søkelyset mot hvordan barnehagebarna sanser, opplever og tolker kunsten.
Mål
Prosjektets ambisjon er å være med på å gjøre barns perspektiver gjeldende for samfunnsaktører med ansvar for at kunst får en plass i barns liv.
Mer presist er målet å:
- Utvikle ny kunnskap om hvordan barnehagebarn møter kunst som gjøres tilgjengelig for dem ved kunstinstitusjoner
- Fremme refleksjon over og utvikling av nye praksiser i barns kunstmøter.
Tilnærming
Prosjektet har en deltakende tilnærming der også barna får muligheter til å uttrykke sine opplevelser og vurderinger. Konkrete fremgangsmåter for dokumentering av barnas kunstmøter er blant annet:
- Video-observasjon
- Samtaler med barna
- Fotografering der barna tar bildene
- Forskningssamtaler med omviserne og de barnehageansatte