Doktorgradsstipendiat Gunn Irene Heggvold
Gunn Irene Heggvold er tilknyttet pedagogikkseksjonen ved Dronning
Mauds Minne høgskole. Hun tok førskolelærerutdanningen ved høgskolen, og
etter endt utdanning i 1997 har hun arbeidet som pedagogisk leder og
styrerassistent i barnehage. Hun tok hovedfagseksamen i
førskolepedagogikk i 2003 hvor temaet var relasjonsutvikling i barn-
voksen- relasjonen i barnehagen.
Fra 2003 til 2007 var hun ansatt ved pedagogisk institutt ved NTNU i
tillegg til at hun arbeidet som styrerassistent i barnehage. Ved NTNU
var hun tilknyttet bachelorutdanningen, og arbeidet orienterte seg
særlig mot temaer som barns moderne barndom og didaktikk.
I 2007 ble hun ansatt som høgskolelektor i pedagogikkseksjonen ved DMMH.
Fra januar 2013 har hun vært tilsatt som doktorgradsstipendiat i NFR-
prosjektet «Ledelse for læring: Utfordringer for barnehager i Norge».
Hun har i sitt phd.-arbeid så langt særlig fokus på pedagogiske ledere
som mellomledere i barnehagen, og deres rolle i det å skape gode
læringsarenaer for barn. Hun har skrevet flere kronikker og har nylig
bidratt i boken «Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole».
Publikasjoner:
1. Heggvold, Gunn Irene: Det
«atferdsproblematiske barnet»- et kritisk perspektiv på definering av
barn og instrumentelle metoder i barnehagepraksis, kapittel i Skoglund
& Åmot (red.): «Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole».
Oslo. Universitetsforlaget 2012.
2. Heggvold, Gunn Irene og Åmot, Ingvild: De minste i barnehagen. Kronikk i Adresseavisen. Trondheim 2011.
3. Heggvold,
Gunn Irene og Øksnes, Maria: Om barnehagens sjel og å skjønne bæret av
unger. Kronikk i tidsskriftet Utdanning. Oslo 2008.
4. Heggvold, Gunn Irene og Øksnes, Maria: Konturer av en alternativ pedagogikk i SFO. Kronikk i tidsskriftet Utdanning. Oslo 2007.
5. Heggvold, Gunn Irene: Relasjonsutvikling i barnehagen. Hovedfagsavhandling DMMH/NTNU. Trondheim 2003.