Førstelektor Per Tore Granrusten
Per Tore Granrusten er ansatt som førstelektor i samfunnsfag ved
DMMH. Han har landbruksteknisk utdanning, har pedagogisk utdanning fra
NLH og er Cand. Polit med hovedfagseksamen i sosiologi fra NTNU.
Han har
ledet arbeidet med å få godkjent høgskolens kvalitetssikringssystem for
studiekvalitet, og deretter prosessen for å få høgskolen akkreditert av
NOKUT. Han har også ledet og deltatt i forsknings -og
utviklingsprosjekter om barnehagevirksomhet. Her kan nevnes "Menn i
førskolelærerutdanninga" og "Lederroller og organisasjonsmodeller i
barnehager".
Granrusten deltar nå i det pågående NFR-prosjektet "Ledelse for
læring" med særlig søkelys på styrerrollen i forhold til læring i
barnehagen og i forskningsprosjektet "På vei mot førskolelæreryrket".
Granrusten har publisert nasjonalt og internasjonalt om ulike temaer
knyttet til barnehagevirksomheten. Han har vært med i forskernettverket
International Leadership Research Forum (ILRF) siden dette ble etablert i
2011.
Ved DMMH er Per Tore Granrusten tilknyttet samfunnsfagseksjonen.
Utvalgte publikasjoner:
1. Bratterud, Å,
Granrusten, P.T, og Lillemyr O.F. (2000). Hva er så spesielt med menn?
En kartlegging av menns og kvinners motivasjon for
førskolelærerutdanning”. FoU-rapport, DMMHs publikasjoner. Trondheim.
2. Granrusten, P.T. (1999). Mannlig omsorg som offentlig
likestillingspolitikk. I Emilsen, K. (red.): Barn - familie. Endring og
kontinuitet i et samfunnsperspektiv. DMMHs publikasjonsserie, nr 2/99.
Trondheim.
3. Granrusten, P.T. (2012). Står utdanningas innhold i forhold til
kravene til ledelseskompetanse som førskolelærerne forventes å ha i møte
med yrket? I FOU i praksis 2011, konferanserapport (trykt 2012).
Trondheim: Tapir akademisk forlag.
4. Granrusten, P.T. og Moen, K.H. (2009). Mindre tid til barna? Om
pedagogiske lederes tidsbruk etter kommunal omorganisering. I
Mørreaunet, S. m.fl. Inspirasjon og kvalitet i praksis – med hjerte for
barnehagefeltet. Oslo: Pedagogisk Forum.
5. Granrusten, P.T. og Moen, K.H. (2011). Nye lederroller i et utvalg
kommunale barnehager med fokus på enhets- og fagledere. I FOU i praksis
2010, konferanserapport (trykt 2011). Trondheim: Tapir akademisk forlag.
6. Moen, K.H. og Granrusten, P.T. (2011). Demokrati – et mangesidig
begrep til inspirasjon og utfordring. I Glaser, Vibeke, Moen, Kari Hoås,
Mørreaunet, Sissel & Søbstad, Frode (red.) Barnehagens
grunnsteiner. Formålet med barnehagen. Universitetsforlaget.
7. Moen, K.H. og Granrusten, P.T. (2012). Barnehagen som
sosialiseringsarena. I Kvello, Ø. (red.) Oppvekst. Om barns og unges
utvikling og oppvekstmiljø. Oslo: Gyldendal.
8. Moen, K.H. og Granrusten, P.T. (2013). Distribution of Leadership
Functions in Early Childhood Centers in Norway Following Organisational
Changes. I Hujala, E., Waninganayake, M., and Rodd, J: Reaserching
Leadership in Early Childhood Education. Tampere: Tampere University
Press.