Gå til innholdet

Bacehloroppgaven - studentenes egen forskning

Rundt 250 3.- og 4 . klassinger ved DMMH er i full gang med sitt eget forskningsarbeid - bacheloroppgaven.
3. klassestudent Runa Hodneland sitter ute i vårsola og leser flunkende ny faglitteratur om språk. 

- Jeg har alltid vært opptatt av språk, og har en bachelor fra før i engelsk litteratur, forteller hun. På DMMH har hun spesialisert seg på de yngste barna, så da det var tid for å velge tema for bacheloroppgaven falt valget lett på språkmiljøet for de yngste. 

- Etter å ha begynt på barnehagelærerutdanningen har jeg blitt mer interessert i de voksnes rolle i barns språkutvikling. Hva kan vi gjøre for å tilrettelegge for språkutviklingen?

runa
- Jeg er veldig interessert i hvordan barn lærer språk sier DMMH-studenten Runa Hodneland, og blar ivrig i den ferske boka "Veier til språk i barnehagen", der flere av DMMHs lærere er representert. (Red. Sonja Kibsgaard.)


- Jeg har forsket i to barnehager, fortsetter Hodneland. - Den ene valgte jeg fordi den jobber målrettet med språkkompetanse for de aller minste barna, mens den andre har opptak i barnehagen gjennom hele året. Jeg har lyst til å fokusere på de aller tidligste verbale uttrykkene til barna, og det yngste barnet i den barnehagen var bare 13 måneder gammel. 

I barnehagen har hun intervjuet de ansatte og observert barna. - Det har vært veldig spennende å jobbe med oppgaven og jeg har lært mye av forskningsprossen, sier hun. - Bacheloroppgaven jeg har skrevet tidligere var basert på tekst, men nå har jeg jobbet med mennesker. Andre perspektiver, som blant annet det etiske, blir viktige 

Hodneland føler seg godt forberedt til å levere oppgaven som skal være på ca 10 000 ord.

- Vi har fått god trening i å drøfte gjennom studiet. Vi har også hatt tre møter med veileder. I tillegg har vi presentert den uferdige oppgaven til medstudenter og veileder, jeg fikk veldig nyttige tilbakemeldinger derfra. 

- Til tider er det stor trafikk på biblioteket for å titte i gamle oppgaver, forteller spesialbibliotekar Kjersti Langslet Rygh.

Rygh har 30 - års fartstid på DMMH, og hun forteller at hva studentene velger å skrive om endrer seg gjerne over tid.

- Populære tema har vært mediekunnskap, IKT, barn og sorg, integrering og barns medvirkning. 

kjersti-thomas
Alle bacheloroppgavene med karakteren A fra de siste årene ble nylig gjort tilgjengelig i databasen BRAGE, forteller spesialbibliotekarene Kjersti Langslet Rygh og Thomas Hanssen Rambø ved DMMH.

Hva som opptar studentene i 2018 blir klargjort i mai, da skal de siste bacheloroppgavene leveres eksamenskontoret. 

Oppdatert