- Jeg må ikke nå de høyeste toppene, men jeg må bevege meg

  • Publisert: 03.05.2023
  • Oppdatert: 09.12.2024
Kathrine Bjørgen er nyslått professor i fysisk aktivitet og helse.

Hele livet har Bjørgen hatt en nysgjerrighet i seg, noe som har ført henne fra ski-NM til toppen av den akademiske rangstigen. 

- Jeg hadde aldri tenkt på å søke opprykk om det ikke var for at kollegaene mine begynte å tenke på det, forteller hun. - Da våkna konkurranseinstinktet mitt og jeg innså at jeg hadde jo mye som kunne brukes i en opprykksøknad.

Professor Kathrine Bjørgen fra DMMH vil få frem betydningen av aktive barn i barnehagen.
Professor Kathrine Bjørgen fra DMMH vil få frem betydningen av aktive barn i barnehagen.

Konkurranseinstinktet kommer fra ungdomsårene som aktiv skiløper.

- Jeg vokste opp i Åsen, en liten bygd ved Trondheimsfjorden. Som barn lekte vi mye ute, vi fikk gå fritt omkring og utforsket naturen rundt oss. Det var ikke så mange aktiviteter å velge iblant ungdommen, det var stort sett hornmusikken, noe ballidrett og ski. Faren min kjørte opp løypene og jeg hang etter ham, så jeg begynte med langrenn og etter hvert på skigymnaset i Meråker.  Det skjedde litt av seg selv, jeg hadde ingen barnedrøm om å bli like god som de store skistjernene, men jeg har alltid likt å bevege meg, jeg har et driv i meg som bare er der, jeg må være i bevegelse.

Viktig veiskille

Bjørgen beskriver årene på skigymnaset som å leve i en boble.

- Alt handlet om å trene og bli best mulig. Det gikk bra, jeg kom med på juniorlandslaget et par år, langrenn ble både livet og det jeg strebet imot. Men da jeg begynte å studere ble det naturlig å trappe ned. Skigåing ble for ensporet, hvis du vil være i teten må du satse for fullt og jeg hadde lyst til å gjøre andre ting også. Jeg er nysgjerrig på mange ting i livet. Så selv om jeg ble med på noen NM-er og gikk my på ski under studietiden ble det ingen proffsatsing.

I stedet for lange opphold i smørebua fikk professoren noen år i auditoriene på NTNU, der hun tok hovedfag i idrettsfag og skrev hovedoppgave om toppidrettskvinners personlighet. I tillegg jobbet hun som lærervikar på videregående skole. Som ferdig utdannet fikk hun tilbud om stilling på en høgskole og på en videregående skole.

- Det var et viktig veiskille for meg. Veilederen min anbefalt meg å takke ja til stillingen på høgskolen i Sogndal og slik kom jeg inn i barnehagelærerutdanningen. Det var fantastisk å bo i Sogndal. Jeg har alltid vært trukket mot fjellet, nå fikk jeg bo veldig nært.

Bjørgen stiftet familie, men etter et par år begynte røttene å kalle sterkere enn fjellenes rop.  

- Jeg har alltid vært familiekjær, men jeg søkte meg tilbake og hadde en 50 % tilling på NTNU og en 50 % stilling tilbake i Meråker. På DMMH begynte hun i 2003 og i 2017 disputerte hun med avhandlingen «Bevegelsesglede i barnehagen. En kvalitativ studie av 3 – 5 åringers trivsel, involvering og fysiske aktivitet i barnehagens ulike utemiljø.»

Etter doktorgraden fulgte det raskt flere artikler, blant annet fra forskningsprosjektet «Mat, kosthold og fysisk aktivitet i barnehagen.» Hun samarbeider med flere seksjoner i ulike forskningsprosjekt. Men å forske på heltid er ikke aktuelt.

Gir ikke slipp på undervisning

Bjørgen har undervist på alle nivåer på høgskolen, og er blant annet klassestyrer på linja barnehagelærerutdanning med vekt på natur og friluftsliv.

- Jeg kommer aldri til å gi slipp på undervisningen, fastslår hun.

- Jeg er veldig glad i nærheten til studentene, spesielt den som oppstår gjennom uteaktiviteter. Det har så stor verdi for dem, vi må aldri slutte med det. Studentene må erfare å være på tur og bli glad i natur. Dette er en kjerneverdi som barnehagelærerutdanningene må vektlegge. Det skjer mye fint på tur. Å kjenne på litt stress, lage seg nye erfaringer sammen, det gjør noe med læringen. Kanskje gir det større selvrefleksjon og en lærer seg å samarbeide med andre. Det er en veldig viktig del av jobben som barnehagelærer.

Hun søker å få studentene til å bli motivert til yrket sitt, gjennom både teori og ved å gi dem betydningen av å være i aktivitet.

- Jeg håper jeg er litt dialoglærer, at jeg får til gode diskusjoner med studentene. Jeg er ikke en puggelærer sånn om på barneskolen, men jeg forventer at vi kan reflektere over betydningen ting har for barna og barnehagen. Jeg prøver å få fram den indre motivasjonen, slik at studenten får lyst til å lære og finne ut noe mer av det her. De må forstå hvor viktig det er at barn får bevegelsesfrihet og bevegelsesleik i tidlig alder.
Professor Kathrine Bjørgen ved DMMH mener at de fleste barnehager er ganske flinke til å bruke naturen som leke- og læringsarena.
Professor Kathrine Bjørgen ved DMMH mener at de fleste barnehager er ganske flinke til å bruke naturen som leke- og læringsarena.

- Det er unikt i Norge i forhold til andre land, ungene får fysisk-motoriske utfordringer i barnehagen.  Men vi sliter i en tid med økt teknologi, skjerm og mer stillesitting. Hva det gjør med oss i fremtiden må vi ta innover oss i barnehagen.




Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.