Facebook
Gå til innholdet
Lukk

Komponist, arrangør, sanger – og førsteamanuensis

Gratulerer til Hanne Bæverfjord, som har rykket opp til førsteamanuensis på kunstnerisk grunnlag.

Utdrag av "It comes Unadorned", fremført av Embla

Bæverfjord har vært ansatt på DMMH siden 2010, her har hun arbeidet med mye forskjellig innen musikkfaget. Hun har også hatt en betydelig musikkfaglig innsats utenfor DMMH.

- Jeg er heldig som får oppleve mye, blir invitert til å ha konserter på andre steder, konkurranser, får oppleve mye forskjellig kormusikk, sier førsteamanuensis Hanne Bæverfjord ved DMMH.
- Jeg er heldig som får oppleve mye, blir invitert til å ha konserter på andre steder, konkurranser, får oppleve mye forskjellig kormusikk, sier førsteamanuensis Hanne Bæverfjord ved DMMH.

Kor

Bæverfjord har vært aktiv i kormiljøet i Midt-Norge i en årrekke, både som sanger, komponist, arrangør og dirigent. Flere av korene har deltatt i konkurranser, og både Øremazzørene og Trønderkor innehar gulldiplomer fra internasjonale konkurranser, og blir rangert på et internasjonalt nivå.

Hjertebarnet, og der hun har hatt flest prosjekter, er damekoret Embla.

- Jeg har vært med i Embla siden Norunn Illevold Giske startet koret for 30 år siden, mens jeg studerte musikk på Dragvoll. Her er jeg både sanger og husdirigent, sistnevnte betyr at jeg har den daglige innstuderingen av sangene.

Sammen med Embla har Bæverfjord vunnet mange priser. De har også samarbeidet med Olavsfestdagene og NRK om prosjektet Sangfoni, en forestilling der klassiske barnesanger får nye arrangement. Embla legger vekt på tradisjoner og har fremført sin egen forestilling Barnesangskatten en rekke ganger. I vinter kommer de med en juleplate, der flere komponister er invitert til å gi sangene et nytt arrangement.
 
- Det er et bidrag til å ivareta julesangskatten som vi også har, men som nå holder på å bli glemt, forteller Bæverfjord.

Komposisjoner

I 2019 fikk Bæverfjord æren av å være årets komponist for det prestisjefylte Cornell University Chorus. Cornell er rangert som et av verdens beste universitet, og hvert år siden 2003 har de bestilt et verk av en kvinnelig komponist og med en kvinnelig tekstforfatter. Prosjektet «No Whining, No Flowers» har som mål å utvide repertoaret for damekor, eller «upper voices».
 
Bæverfjord leverte verket «It comes Unadorned», som bygger på et dikt av Nobelprisvinneren Toni Morrison.

- Det er skrevet mye mer musikk for blandakor, enn for damekor, forklarer komponisten.

- Med dette prosjektet ønsker koret tekster med litt andre kvaliteter, tradisjonelt er det mye hjerte-smerte og vakre blomster som tonesettes.

Cornell University Chorus fremfører Hanne Bæverfjords komposisjon It comes Unadorned», basert på et dikt av Toni Morrison.
Cornell University Chorus fremfører Hanne Bæverfjords komposisjon It comes Unadorned», basert på et dikt av Toni Morrison.
(Foto: Privat)

Oppdages via tidligere verk

Cornell har tatt med bestillingsverket på turnè, og det er gjerne slik kjennskap til nye komponister blir spredt.

- For å bli hørt er det en fordel å få gitt ut musikk, både noter og innspillinger. Noen av stykkene mine blir sunget på konkurranser og spres på den måten. Jeg tar alltid med meg programmet hjem når jeg er på konsert, for å bli oppdatert på ny musikk.

- Mye har endret seg innen korsangen siden 90-tallet. Det har kommer til nye elementer som utvider genren. Det er inspirerende å høre på andre, men også med å jobbe med Embla. Jeg skriver jo for alle typer kor, men mest for damekor. Når jeg skriver for Embla vet jeg akkurat hvordan det vil høres ut for jeg kjenner dem så godt. For det kan være stor forskjell på hvordan ulike kor former et verk. 

Hanne Bæverfjord, DMMH,  sammen med Robert Isaacs, Director of choral activities ved Cornell University.
Hanne Bæverfjord, DMMH,  sammen med Robert Isaacs, Director of choral activities ved Cornell University.
(Foto: Privat).

Musikk blir mer individualisert

Musikklæreren har levd for og med musikk hele livet, og er ikke i tvil om at musikk har stor betydning for menneskene.

- Musikk har vært et eget fag siden tidenes morgen. Det er en måte å forlyste seg på, å kommunisere på, å samhandle på. Nå har mobiltelefonen kanskje blitt vår største kilde til musikkopplevelser, vi deler ikke lenger et fellesskap gjennom sangboka. Musikken har blitt mye mer individualisert og er ikke lenger en felles opplevelse i den grad det var før, folk går med headsett.

I et kor deles musikkopplevelsene. Og det er mange som synger i kor i Norge. Faktisk så mange at det er litt mangel på dirigenter for øyeblikket. En undersøkelse på oppdrag av Norges Korforbund (2022) viser at 172 000 mennesker synger i kor, og at hele 700 000 kunne tenke seg å begynne. Så Bæverfjord har tillit til at situasjonen snur.

- Det er ei stor satsing nå, det blir opprettet studium for kordirigenter flere plasser. Jeg sitter i styret i Foreningen Norske Kordirigenter (FONOKO), vi arbeider med å lage kurs for kordirigenter slik at de kan utvikle seg.

Veien til DMMH

Som for musikklærere flest gikk veien til Bæverfjord gjennom flere småstillinger.

- Jeg har musikk hovedfag, med piano som hovedinstrument. Etter studiene hadde jeg forskjellige jobber som dirigent, korlærer, musikklærer på videregående skoler og på Høgskolen i Nord-Trøndelag, samt på Kulturskolen, forteller hun. På DMMH har hun også mange og varierte oppgaver, blant annet er hun faggruppekoordinator og emneansvarlig. I tillegg til å undervise i musikk.

- Det er veldig artig å jobbe med studentene når vi ser at de begynner å strekke seg litt. Vi ser det gjerne mot slutten av året, når de har fått noen ferdigheter og de skjønner de kan utvikle seg enda mer, de ønsker å gjøre det bra.

Ellers liker hun veldig godt å spille med Husbandet og andre kolleger, på avslutninger, immatrikuleringer og andre arrangementer.


Publisert: 16.06.2024 00:00
Ønsker du mer informasjon om dette temaet? Kontakt en av våre eksperter