Prisen er opprettet av PBL og består av 50 000 kr. Formålet er å hedre en foreleser ved en av landets barnehagelærerutdanninger – som på en god måte inspirerer og motiverer studentene sine til en yrkeskarriere i barnehage.
Det er studentene selv som har nominert foreleserne til prisen Årets barnehageinspirator, og Iversen og Heldal er takknemlige over å ha fått så mange stemmer. Begge to er utdannet barnehagelærere på DMMH, og er ansatt i pedagogikkseksjonen ved høgskolen.
Lærerrollens ansvar
- Jeg synes det er ekstremt viktig at alle skal oppleve å høre til, med de forutsetningene som hver enkelt har, sier Heldal når hun snakker om lærerrollen. - Som barn stilte jeg mange spørsmål, jeg var kritisk til at alle skulle passe inn i en bestemt plan og at enkeltstemmene ikke ble like mye vektlagt. Dette tar jeg med meg som lærer.Å se enkeltstudentene er en egenskap de to lærerne deler.
- For meg er klasserommet et sted med plass til å utvikle ting som er relevante for barnehagen. Jeg passer på at alt vi gjør er relevant i en jobbsammenheng. - Jeg er også en lærer som lytter, en som tar ansvar for helheten, sier Iversen.
Iversen og Heldal er enige om at lytting handler om å gi respons.
- Lytting er mer enn å bare være stille. Det er ikke alltid studentene får den responsen de ønsker, og da er det viktig at vi har tid i timene. Vi må ha tid til å stille kritiske, interessante spørsmål. For meg er det optimale klasserommet når vi har en diskusjon i fellesskap, fortsetter Iversen.
Iversen og Heldal er også samstemte i at lærerrollen innebærer et ansvar for å si fra om ting som kanskje ikke er så bra, slik at de kan skape et inkluderende miljø.
- Når studentene begynner å utvikle en identitet som pedagog, når de stiller spørsmål til ting og begynner å diskutere, da bobler det inni meg, forteller Børge Iversen, DMMH, som er nominert til prisen Årets barnehageinspirator.
Studentene gir meg troa på framtidens barnehager
- Klasserommet er min arena, mener Marit Heldal som er nominert til prisen Årets barnehageinspirator.- Jeg får så mye igjen av å være sammen med studentene, sier Heldal, alt det livet byr på. - Glade historier, triste historier, bekymringer og faglige samtaler. Fellesskapet i klasserommet oppleves sterkt og gir masse god energi.
- Ja, studentene er høydepunktet, istemmer Iversen. - Det er det jeg liker aller best ved å jobbe på DMMH, selv om jeg også opplever et svært godt kollegialt fellesskap. Men det jeg liker aller best er å være sammen med studentene, jeg blir inspirert av å være sammen med dem. Studentene våre gir meg virkelig troa på framtidas barnehager.
Heldal sier hun gir mye av seg selv i undervisningen og at hun også trives aller best i klasserommet.
- Det er mer enn bare en jobb for meg. Jeg tenker at pedagogikk handler om å være i endring og som barnehagelærerutdanner får jeg mulighet til å bidra på en positiv måte. Jeg er heldig som har en jobb som er så meningsfull.
Engasjerte lærere
Det er ikke første gang Marit Heldal er nominert til Årets barnehageinspirator. I tillegg har hun vært nominert til prisene Årets trønder og Årets Trondhjemmer, med bakgrunn i sitt arbeide med å opprette en barnehage for flyktningebarn på Lesvos. Dette mottok hun også Melvin Jones Fellowship Award for samt The 2019 Education for Sustainable development Award fra World OMEP. I fjor kvalifiserte hun seg til å bli merittert underviser, som er definert som en undervisersom utpreger seg med sitt gjennomgående og tydelige søkelys på studentenes læring i all sin undervisningsvirksomhet. Hun har også vært med på å utvikle DMMHs studieprogram Universitet og Høgskolepedagogikk.Børge Iversen er nå inne i sitt tredje år som lærer på DMMH. I tillegg til å undervise holder han innlegg på konferanser og jobber med kompetanseheving i barnehagene. Sammen med kollega Hilde Amundsen er han fast spaltist i Barnehagefolk, der de filosoferer lekent over temaene for hver utgivelse.