Torsdag 23. mars ønsker vi velkommen til Møteplassen, på lesesalen ved biblioteket.
- Visjonen med møteplassen er å skape en bedre barnehagelærerutdanning, forteller prorektor Kris Kalkman.
Sammen med førstelektor Trond Løge Hagen og seniorkonsulent Anita Langlete Ramdahl Vangstad har han invitert ansatte til å presentere erfaringer fra klasserommet og ulike FoU-prosjekter.
- Målet med Møteplassen er å dele erfaringer og innsikt fra UH-pedagogikken med studenter og kollegaer, sier Kris Kalkman og Trond Løge Hagen fra DMMH.
- Fram til i dag har vi ikke hatt noen møteplasser mellom studenter og ansatte utenfor klasserommet, sier Løge Hagen. - Det er heller ikke mange steder for oss ansatte å treffes. Her får vi informasjon om hva kollegaene våre driver med, i et forum som er tilgjengelig for alle.
- Fellesnevneren mellom studenter og ansatte er UH- pedagogikken, sier Kalkman. - Møteplassen er et treffsted der studenter og ansatte kan samles og få de samme inntrykkene. Jeg tror den synergien som oppstår i et slikt møte er veldig viktig.
Kalkman håper også at tilhørerne vil diskutere det som kommer fram i innleggene.
En kunstpedagogisk tilnærming til konfliktløsning
- Hva er det som gjør at vi ofte tror konflikter handler om en person, spør førsteamanuensis Ingrid Bjørkøy som er innleder denne torsdagen. Bjørkøy er ansatt på pedagogikkseksjonen, og skal snakke om dramapedagogikk i klasserommet, fra et arbeid hun har gjort sammen med dosent Børge Kristoffersen fra dramaseksjonen.Ingrid Bjørkøy synes det er spennende å få snakke om andre måter å undervise på, måter som kanskje er litt annerledes enn den tradisjonelle undervisningen ved DMMH.
- Jeg snakker om det å bli båssatt og bli forstått på en endimensjonal måte. Hvordan er det å være den personen alle tror står bak konflikten? Dette var tilfelle med en klasse en gang. Vi hadde ingen relasjoner til klassen og kom inn for å bedre klassemiljøet. Gjennom å endre perspektivet fra person til relasjon fikk vi vist studentene at ting handler aldri bare om en ting. Vi brukte dramapedagogiske virkemidler og kom tett på studentene.
Gjennom øvelser i bl.a. perspektivtaking fikk studentene en kroppslig og mer nyansert opplevelse av det som skjedde i klasserommet. Kristoffersen og Bjørkøy opplevde at situasjonen bedret seg.
Kris Kalkman og Trond Løge Hagen ønsker velkommen til et nytt møtested for studenter og ansatte ved DMMH.
Datoer for Møteplassen
23/3 Ingrid Bjørkøy27/4 Oliver Thiel og Signe Marie Hanssen
11/5 Marit Heldal
25/5 Marianne Pehrson
8/6 Therese Ignacio Bjørnaas
22/6 Elisabeth Walsøe Lehn