- Vi må ta mangfoldet på alvor

  • Publisert: 19.04.2024
  • Oppdatert: 19.04.2024
2. års-student Nadia Essafar Christensen har skrevet kronikk om barnehagenes mangfoldsfokus.

Nadia Essafar Christensen studerer barnehagelærer med vekt på flerkulturell forståelse på DMMH.
Nadia Essafar Christensen studerer barnehagelærer med vekt på flerkulturell forståelse på DMMH.


Christensen er student på Barnehagelærerutdanning med vekt på flekulturell forståelse. Som et arbeidskrav måtte hun skrive en tekst innen kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring, noe som førte til kronikken som er publisert i Trønderdebatt: 

- Det var en fin måte for oss studenter å utvikle oss på. Vi kunne velge hvilken type innhold vi skrev, et innlegg på et foreldremøte, årsplan eller debattinnlegg. Det hjelper oss å bli hørt når man får skrive om det vi brenner for på en trygg måte.

Lite har forandret seg

Christensen har selv flerkulturell bakgrunn. Hun synes ikke mye har forandret seg fra da hun var barn.

- Moren min kommer fra Marokko, så jeg har vokst opp med et annet kosthold enn det tradisjonelt norske, og vi feirer alltid id. Det ble aldri pratet om det i barnehagen eller på skolen. Jeg opplevde ofte at lærere spurte meg om hvor jeg egentlig var, før de spurte om navnet mitt. 

Erfaringen hennes er at ikke mye har bedret seg fra da hun selv gikk på skolen og i barnehage.

- Jeg har fått mange historier fra studentene i klassen min. Det virker som om mange barnehager er fornøyd med at de har hengt opp flagg fra de landene barna kommer  fra, og at det er nok. Flere barnehager påstår at de jobber med mangfold, men de klarer ikke å utdype hvordan de gjør det når de blir spurt. Det virker som om man jobber med mangfold fordi det står i barnehagens rammeplan, og så ser man ikke så mye på innholdet.

Snakk med foreldrene

Christensen mener at det viktigste barnehagen kan gjøre er å snakke med foreldrene.

 - De ansatte i barnehagen må snakke med foreldrene om hvordan de praktiserer sin kultur i hjemmet, slik at barna kjenner den igjen. Hvorfor ellers er det nødvendig å jobbe med å fremme mangfold, om en ikke skal gjøre det på en måte som barna har kjennskap til? Personalet må også reflektere over om de faktisk jobber med mangfoldet i barnehagen, og på hvilken måte. Det krever en konstant refleksjon. 

Etter Christensens erfaring blir mangfoldsperspektivet sjelden tatt opp på personalmøter, kanskje blir det ikke sett som viktig nok? 

- Det er jo ikke så mye som skal til, fortsetter hun og trekker fram samene som et eksempel.

- De fleste barnehagene feirer samisk nasjonaldag. Men etter 4. februar så er det ikke mer snakk om samisk kultur, selv om det er mye som kan gjøres. Bare en liten samtale rundt bordet av og til er med på å trygge de flerkulturelle barna.

Prosjektuke om barns utvikling, lek og læring.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.